Stora elbilstråden (2020–2022)

En annan grej jag såg när jag parkerat bredvid en Modell X var att skärmen tändes och det stod "Spelar in"(eller npt liknande). Spelar den in i händelse av att nån skulle gå emot bilen eller vad?

yes den har var som kallas sentry mode. spelar in allt runt bilen vid rörelser.
äter batteri och tveksamt om man får göra så.
I Dubai kan man få böter om den används

3 gillningar

Nu görs de väl inte i England längre men tidigare var ju engelsk bilindustri och el ingen bra kombo men idag är väl Herr Lucas död? :joy::joy::joy::joy::joy:

Okej.
Lite detta jag tänkte på, om det ens är okej att ha en sådqn funktion på.

1 gillning

Jag har sentry på när jag står på köpcenter och liknande där det är vanligt att få dörruppslag. Många som flyttar bort sina bilar när dom ser texten på skärmen, så jag får stå själv.

Hemma har jag det alltid avslaget men folk låter det ändå vara lediga platser runt om mig :slight_smile:

1 gillning

Men vad ska du göra om du ser någon gör ett dörruppslag eller repar lacken?

Kan man skicka det till polisen?

Ja både försäkringsbolag och polisen tar mot. Vi har fri bevisföring i det här landet.

2 gillningar

ok så även fast den filmar allmän plats så är det ok?

Det kan vara olagligt ja.

Men i frågan om bevis så går det bra att använda oavsett lagligheten.

:slight_smile:

Hur mycket filmar den runt bilen? Kan man se regnummer på en bil som står vid sidan om och exempelvis slår upp en dörr i bilen?

Den filmar framåt, bakåt och snett bak både höger och vänster. Regnummret fastnar på film när dom kör in och ut. Den spar allt som rör sig i närområdet.

Kamerorna som filmar snett bakåt sitter framför framdörrarna och får med hela sidan bakåt, typ dörruppslag.

1 gillning

Ta en titt på Wham Baam Teslacam på YouTube, finns hur många bevis som helst på att alla bilar borde ha kameror runt bilen. Nästan en dealbreaker vid nästa bilköp för mig. Svensk som driver kanalen.

Du har skaffat lyftpuckar?

1 gillning

märkligt då att ingen har gjort en anmälan om bilar som står och filmar >99% av folk som bara rålar passera en bil.

Jag hade själv det påslaget men såg att det bara var folk som kom lite för nära bilen och det kändes creepy att ha något som filmar folk.

Sedan rent dubai specefikt så är det oftast olagligt att filma allmän plats.

1 gillning

Ja, jag tycker det är märkligt att inte fler har hoppat på tåget. Hade gärna haft Sentry mode på min bil, olagligt eller ej. Rör man inte bilen har man inget att oroa sig för :slight_smile: Med så mycket fälgstölder som man hör om, avsiktliga repor och nu med puckon som pyser ur däcken på folks bilar så kan en kamera aldrig vara fel.

Funny story, en jobbarkompis har en Model Y. Hade varit på hästhoppsträning med dottern och kollar ett nytt sentry klipp. Det är ett par som ridit annat än hästar mellan bilarna under träningen :joy: :

3 gillningar

..... och det är ok att få med på film. seriöst?

1 gillning

Man kan vända på det, är det OK att ha det mellan bilarna? Jag skulle inte säga att huvudanledningen med Sentry mode är att spionera på folk när dom har sex. Dashcams är poppis att ha, finns dom som alltid är på. Tesla har bara valt att bygga in det, vilket jag tycker är väldigt smart. Ska man göra satyg och vet att en bil filmar och den andra gör det inte så går man ju på den andra.

sedan kommer en liten pojke och ska pissa i busken bredvid bilen... är det ok att filma?

Lämnar pojken spår? Då kan det bli dyrt. :rofl:

Det är tillåtet att kissa och bajsa i naturen. Men nöden har en lag: Varken du eller det du lämnar ska synas. För toalettbestyr utan toa gäller, som för allt som allemansrätten tillåter: inte störa, inte förstöra.

Ok... så du är ok med att han filmas?