Stora elbilstråden (2020–2022)

dumt det där med 700k gränsen. Men kan självklart också tycka att bilar för 1.5mille inte ska få någon bonus alls.... Men å andra sidan, varför inte?
Sluta ge plugin hybrider pengar och lägg på elbilarna istället.

Det känns som om vi ska fixa miljön i rask takt, det som tagit 100 år att ställa till vill de fixa på en 10 års period verkar det som. Det känns ändå rimligt att fossilbilar får tillverkas till 2035 då hinner ju folk ställa om i lugn och ro. Det är ju inte alla som har medel till att köpa nytt rakt av utan planering. Personligen tror jag mera på vätgas än el då det på sikt kommer att bli brist på el killgissar jag. Men nu är ju inte jag varken akademiker eller ett medium så vi får väl se vad som händer. 2035 är jag ju 73 (om jag lever) så då kanske jag kan köpa mig en sista dieselbil om det finns några att få tag på. :joy::joy::joy:

2 gillningar

Vi är redan körda. Det är konstgjord andning vi går på. Jag har hört problem med miljön hela mitt liv. Alltid varit något. Jag tror jorden återställer sig till innan människan fanns. En reboot lixom!

Ja, det känns lite märkligt. Jag tror det kommer slå hårdast på dom som vill privatleasa. 70 000kr på en Tesla Model Y för 743 000 kr är inte jättemycket, även om det fortfarande är pengar. Men en privatleasing på 7 840kr/mån vs 9 840kr/mån är desto svårare att "bara svälja". Många som beställt bilar men än inte tagit leverans kommer få en chock.

1 gillning

Ss mår tydligen inte bra. Men det är lugnt. TV behöver nog inte mig.

1 gillning

Varför ska det vara subventionerat? Är ju biltillverkarna som kan hålla priserna upp när de vet folk får rabatt.

2 gillningar

Att producera vätgas kräver ju el det med :thinking:

1 gillning

??? (Utfyllnad)

2 gillningar

Man bygger ju såklart en vätgasgenerator till tillverkningen. :joy::joy:

Bättre du stannar och kastar bajskorvar på honom, det språket förstår han. :joy::joy:

4 gillningar

Problemet med vätgas är att först skall det tillverkas, med el? Detta innebär förluster. Sedan skall det fraktas till de dyra tankställena för att till slut bli el med nya förluster vid omvandlingen :man_shrugging:t2:

1 gillning

Jag gillar denna korta film: EV or Gas, What Pollutes More? - YouTube

jo så lär det vara. detta skickae ju egentligen en signal att sluta göra dyra elbilar

1 gillning

Tittar vi på utvecklingen så har det ju blivit mera av lyxåk än fortskaffningsmedel med många elbilar och givetvis kalkyleras ju bidragen in av tillverkarna. Lite som Lundberg har byggt sin förmögenhet på bostadsbidrag.

Är 7840 vs. 9840 korrekta siffror eller mer exempel för diskussionenen? Jeg tänker nämligen att jag är reda att betala ca 8000/mån i privatleasing för en elbil/Typ Tesla Y) men inte mer än så. över 9000 går fetbort.

Leasing 36 mån, 70k/36 = 1944/mån.

2 gillningar

du har helt rätt.
Men många tar på.privat leasing och då kan de ge en 2k i månad skillnad.

1 gillning

7 840kr/mån kommer från Teslas hemsida, gick in snabbt och kollade vad den bilen kostar i privatleasing då jag vet att det är en populär elbil som hamnar över 700-taket. Den andra siffran, 9 840kr/mån, är en gissning då bonusen ersätter ca 2 000kr/mån vilket man nu själv kommer behöva stå för.

4 gillningar

Sveriges längsta eldrivna buss börjar rulla här i Malmö på söndag.

Kikade nyss på den här elpickupen:

Jävla läcker måste jag säga. Älskar när dom bygger om gamla bilar till el.