Stora elbilstråden (2020–2022)

Med tanke på vad @RolexJocke nämnde ang klinkers när vi renoverade tvättstugan så vet man ju att är en erfaren man

1 gillning

Tycker ändå det är konstigt att ett så stort, gammalt, bolag som Kia/Hyundai beter sig på det viset.

Hederlighet är en bristvara… Men kan också vara så att Apple uppträdde som värsta snobbarna och samarbetet var urdjobbigt. Så helt plötsligt drar sig Apple ur, då är tröskeln låga att läcka ut det.

Ford satsar 1 miljard dollar på fabriken i Köln

Såg det testet , jag är glad att jag inte måste köpa en bil idag, väldigt svårt val.
Är deras upplevelser vad man kan förvänta sig?
Rätt osäker räckvidd, problem med laddning, värmen/ac i bilen stängs av?
Jag vet att det förmodligen var ett fel på den teslan som gjorde att värmaren stängdes av.

Har inte sett testet men frågan är hur ofta man kör 75 mil på en dag och måste göra det i ett race med andra bilar?
Just detta att man måste ta sig väldigt långt på kortast tid möjligt är något som har använts väldigt länge för att få fram att elbilar är inget som funkar i verkligheten.
Det är istället ett väldigt dåligt exempel av verkligheten. Väldigt få kör så långt ofta och för dem så är nog inte elbilar ett alternativ än.

2 gillningar

Absolut, så är det, det är jag med på!
Men t.ex En av bilarna så var det problem på flera stationer, och mellan stationerna var det inte 75 mil, så ska du åka 10 mil och inte har det i batteriet så finns en risk att inte komma fram utan att det tar massa tid även fast du har en laddare inom räckhåll, så ser jag det. Men ett test så här säger inte allt, jag vill inte hata på el bilar , vill bara höra om folks erfarenheter :slight_smile:
Jag t.ex. tankar så ofta jag kan, om jag inte åker en längre tur för då tankar jag när jag kommer fram, så en elbil skulle säkert passa mig

Det är aå mycket med det testet som inte stämmer med realworld.
Men de gar en goodpoint.

  1. Det är en soppa med laddplatser och olika laddkort.
  2. Väldigt få av dem hade erfarenhet av att köra elbil. Det funkar inte att tänka: “Jag borde klara mig till nästa, så skippar denna laddplast”.
  3. Många elbilar är skit på vinter…simple as that.
3 gillningar

Så varför är det en sådan soppa med laddstationer och laddkort? Jag förstår att biltillverkarna vill ha en inlåsningseffekt och exklusiva avtal, men varför har inte Circle K, OKQ8 mfl vanliga laddstolpar som inte kräver något speciellt kort. Man tankar på el på samma sätt som bensin?

2 gillningar

Brukar vara andra aktörer som sätter ut elstolpar vid dessa.

VW…

1 gillning

Att dom inte lär sig :rage:

1 gillning

Med tanke på alla problem som folk verkar ha med ID3 så kanske det är lika bra för kunderna :thinking:

1 gillning

Har kört elbil i över ett år nu, tycker det funkar alldeles utmärkt. Enkelt och smidigt att åka långt, vill man optimera sitt resande maximalt så behöver man planera. Dvs kapa bort ett laddstopp för att kunna rulla in med 2% :wink:

Är dock inte avundsjuk på alla märken som inte har tillgång till ett bra och väl utbyggt laddnätverk, tänk att inte veta om laddstationen är ledig när man ska in och ladda och bli stående dubbelt så lång tid som man tänkt sig.

De flesta som inte kör elbil frågar mig mkt om räckvidd och hur det är att köra till Sthlm (bor i Kalmar), räckvidden har jag inte helt hundra på det varierar ju lite. Tänker inte på det övh faktiskt, att köra till Sthlm kan kräva 1 eller två laddstopp. Beroende på hur snabbt jag kör eller hur mkt ström jag behöver när jag kommer fram.

Jämfört med min diesel jag körde innan så ja det kräver laddstopp och jag kan inte köra i ett sträck men för min del är det lugnt jag får en paus och är mer alert som förare hela vägen.
Självklart skulle det vara trevligt med en elbil som tog sig 80-100 mil men jag är inte beredd att pynta för ett sånt batteri när jag bara behöver det ett par ggr per år.

5 gillningar

Är det Tindered som gäller när du kör Kalmar - Stockholm?

VId en laddning så kör jag på SIllekrog.

Kollat lite på Mazda MX-30 som går att privatleasa för (från) 2995:- per månad. Kort räckvidd men vad är annars haken med denna? Känns som mycket bil för pengarna och min familj skulle spara 500-700 i soppa per månad vilket gör månadskostnad riktigt attraktiv.

2 gillningar

Har man inte behov av längre räckvidd så är det en toppenbil.