Stora Corona-tråden

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-01-05/what-is-the-kraken-covid-variant-xbb-1-5-and-why-it-s-causing-concern

Men… vilket mörker. Jag börjar mer och mer förstå varför usa blir som det blir

4 gillningar

Största positiva nyheten på många år. Den kommer vara störst tills freden i Ukraina proklameras.

5 gillningar

Intressant är att Coronan har ökat under våren här i Umeå och båda mina föräldrar och en lillasyster har haft den nu i slutet av april. Ingen blev riktigt sjuk som tur var. Alla tre är fullvaccinerade.

2 gillningar

Det här med hur vi förhåller oss till sjukdom/smitta och inte minst Corona fascinerar mig. Hustrun ska iväg på en SPA-aktivitet ett dygn. Nu drar den yngste och friskaste i sällskapet igång en diskussion om de verkligen ska åka iväg. Hon har läst om de nya varianterna som börjar spridas och blir rädd för att smittas. Den såg jag inte komma...

4 gillningar

Man har lyckats sätta skräck i många.

2 gillningar

Nuförtiden kvittar det ju för helt friska personer vilken typ av influensa som finns. Covid har ju blivit en variant i mängden. De som är i riskzonen är ju det oavsett influensa och får ju hålla sig därefter. Tycker jag i alla fall

4 gillningar

Jag har för mig att Folkhälsomyndigheten tycker så också :grinning: De mellan 50-65 är nu en grupp som borde klara sig bra pga tidigare vaccinering och varit smittade.
Vaccin mot den typ som börjar sprida sig nu kommer senare i år.

2 gillningar

Minns tillbaka till början av 2020. Min son då 9 år gammal skulle på kalas i en simhall en lördag. En av hans bästa vänner nu och då. Vi kommer dit. Alla andra barn fick inte gå för sina föräldrar pga Covid, de avbokade sent fredag kväll så vännens föräldrar inte kunde ställa in. De båda hade riktigt kul men ändå otroligt

3 gillningar

På radion, P1, på fredag, så sas det att 65+ skulle erbjudas det nya vaccinet och rekommenderas vaccinering. De tittade även på om 55+ skulle rekommenderas vaccinering. Förutom det rekommenderas alla i riskgrupp att vaccinera sig.

Alla över 50 rekommenderas redan idag att vaccineras sig en gång till. Detta gäller fram till 29 februari nästa år, men helst ska man ta en dos i höst eller när det gått 9 månader sedan den senaste.

4 gillningar

Inte flugit på 4 år nu men ska iväg på torsdag, hur är det med munskydd och sånt nu?

Noll krav på sådant.

1 gillning

Var ska du?

Rhodos

2 gillningar

Exakt. Kinaflunsan är bara en i mängden. Det är dags att lägga det kapitlet bakom oss och gå vidare.

Hysterin som lamslog västvärlden är något jag hoppas vi lärt oss av, men jag ställer mig tvekande.

Denna tyckte jag var intressant
Vad säger du @xms67

Den var intressant, även om jag blev överraskad av att se Johan Norberg där.

Se att FHM relativt nyligen har ändrat rekommendationerna för vaccinering. Fram till nyss var rekommendationen att +50 skulle ta en påfyllnadsdos oavsett om man har en bakomliggande sjukdom eller inte. Nu är det ändrat till +65. Det överraskade mig även om det i grunden är bra såklart då det är ytterligare en indikator på att allvarlighetsgraden på Covid trappas ned.

Jag har dock varit helt inställd på att vaccinera mig, så nu får man fundera ett varv eller två.