Stora Corona-tråden (2022)

Det känns som det är många aktörer som är inblandade? hur vet man hur det är med säkerheten hos andra än bankID?

Tror du man bara lagt in stöd för fler utan att man gjort en bedömning att dom också uppfyller kraven för säkerhet. :roll_eyes:

Du kan läsa på om olika eID hos Myndigheten för digital förvaltning

https://www.digg.se/digitala-tjanster/e-legitimering

Många tycker ju det är tokigt att storbankerna länge haft monopol på e-legitimering i Sverige och att det är något staten borde tillhandahålla. Exempelvis Estland har haft det sedan länge.

Men det är väl en diskussion för en annan tråd.

*edit: ändrade länk ovan från SKV till DIGG

1 gillning

Är man orolig för detta varför då använda något annat än Bankid?

calinou litar inte på BankID heller. Det är redan ifrågasatt i annan tråd.

Jag vill fråga mer om det. Vilken tråd ska jag flytta min fråga? /@Zop

Fråga på!
Så får vi väl se om det passar till en allmän eID-tråd eller en ”Calinou frågar”-tråd :wink:

1 gillning

Freja eId har så stor spridning så att jag tror att offentlig verksamhet måste stödja det.

Resten var också ganska standardmässiga val

2 gillningar

Det är bra med flera aktörer för digitalt id mm. Varit sårbart med bara BankID.
Tycker nog att även staten borde erbjuda ett alternativ.

Jag kan säga att det finns inget som är helt säkert. För eller senare kommer alla läcka din data eller bli hackade! Tro mig vännen!

Tror det är så att offentlig verksamhet måste stödja alla godkända e-id.

Juridiska personer(inkl. offentlig verksamhet) måste väl betala för varje inloggning via Bank-ID som görs? Så viktigt med konkurrens oavsett om de måste eller inte.

Det beror på din verksamhet och vilken bank du tecknar avtal. För offentlig verksamhet så är det annorlunda.
"För den privata sektorn gäller fri konkurrens för banker och återförsäljare. Offentlig sektor som använder Valfrihetssystem 2018 E-legitimeringar har dock ett fast pris per transaktion."

17 öre per inloggning tycks priset vara för det offentliga. Det blir många ören på en dag..:smiley:

1 gillning

Freja eId har ett annat avtal. Jag kan inte detaljerna men det visar att konkurrens är bra i sådana här lägen. :slight_smile:

2 gillningar

Freja är enda e-ID som man kan använda vid blodgivning

1 gillning

Vi har haft en hel del fall av Covid på jobbet på sistone. Samtliga har varit rätt risiga i ungefär en vecka. Samtliga har tagit alla sprutor som erbjudits efter hur gamla de är. Dvs. 3-4 stycken. Det som de har gemensamt är att ingen av dem har haft covid tidigare.

Ingen av de som haft Covid tidigare har fått det i den här vågen. Jag vet inte i vilken utsträckning personalen är vaccinerade, men jag utgår från att de flesta är det. Der ser alltså ut som att ha naturliga antikroppar från tidigare infektion spelar roll oavsett om du är vaccinerad.

Hur som helst är Covid en ickefråga enligt mig numera. Jag ser det som vilken förkylning som helst i princip. Det är dags att gå vidare. Synd bara att vi har kommit från askan till elden med en spiral av tråkigheter till följd av Putins storhetsvansinne och hot med kärnvapen :frowning:

1 gillning

Jag har haft covid 2 gånger innan och gjorde ett covidtest för bara några dagar sedan som var positivt! Så blir 3e gången jag har det nu.

Första gången var jag riktigt sjuk med hög feber och allt det andra som kommer med det. Andra gången var jag inte lika sjuk men tog längre tid att bli frisk. Runt 10 dagar eller så. Den här gången känner jag inget, känns som jag är helt frisk. Ska sägas att det bara var några månader sedan jag hade det.

1 gillning

Jag har kåk i Covid. Tre sprutor och två infektioner..:v:

2 gillningar

Ligger efter, har bara triss än så länge, tre injektioner. Stannar nog där för nu.

1 gillning