Stora Corona-tråden (2022)

Iofs men hur många vaccin finns det som ges oralt?

Finns det något?

Det finns. Och om jag fattat det rätt anses vissa sådana vacciner extra bra. Om det är sådant som man sväljer(tabletter) eller inhalerar(pulver) som anses extra bra vet jag inte. Men det finns ett forskargäng i Finland som var/är långt gångna i ett vaccin som man ska inhalera.

4 gillningar

Vore smidigt men att gå och fylla på årligen är ju inte konstigare än vanligt influensavaccin och när man kan göra det på ett apotek eller på ett vaccinationsställe med drop-in är det ju inte speciellt stökigt.

2 gillningar

Snart är det dags igen!

Dags att ta sin tredje nu då

1 gillning

Jag är glad att jag hade Covid nyss. Då kan jag med gott samvete vänta in de uppdaterade vaccinerna.

1 gillning

Vi har några fall på jobbet där folk blivit risiga i Covid i dagarna. Samtliga är fullt vaccinerade med minst 3 sprutor. Den gemensamma nämnaren är att de inte har haft Covid tidigare.

Jag var riktigt risig i Covid under deltavågen och tog vaccinet två gånger, och har aldrig haft det igen. Det tycker jag talar för att att naturlig immunitet väger rätt tungt eller/och en kombo med det och vaccin.

2 gillningar

Igår eller förrgår sa Sara Byfors från FHI att vaccinet knappt ger någon effekt alls mot smitta av den variant som cirkulerar nu. Redan efter ett par månader antydde hon att det i princip har noll effekt. Däremot bra och ganska lång effekt mot svår sjukdom.

Jag har haft skiten 2 gånger nu. En gång ibörjan när det kom ut och bara för 2 veckor sedan.

Första gången var jag sjuk som fan och hade 41 graders feber och hostade sönder halsen. Skakade som fan på det också. Var dock frisk efter 4 dagar. Andra gången var jag inte lika sjuk men blev inte frisk lika snabbt. Tog 10 dagar.

Jag är ovaccinerad då jag vill att kroppen ska klara av det. Vilket den gjort. Det är mitt val som jag gjort. Andra får välja själv.

2 gillningar

"Jag cyklar utan hjälm då jag vill att kroppen ska klara av det. Vilket den gjort......"

F'låt, var tvungen :face_with_hand_over_mouth:

11 gillningar

Hehe, fint! Det är ett skit med corona i alla fall! Jag litade på mitt immunförsvar och det fungerade. Annars får la man hälsa hem! Inte mycket mera med det. I min familj har hälften tagit vaccin och alla utom 1 har haft det. Första gången jag blev smittad vet jag inte var jag fick det ifrån. Andra gången fick jag det av morsan. Hon är vaccinerad. Jag tror alla kommer få skiten förr eller senare. Sedan blir vissa sjukare än andra tyvärr.

Jag respekterar ditt val men jag vill bara påpeka att i många hundra tusentals fall valde kroppen åt dig i stället – att dö i stället.

2 gillningar

Som en liten sidenote så skall också tilläggas att många av de här pandemierna har varit extra farliga för de som har haft väldigt bra immunförsvar. Detta då immunförsvaret blir överaktivt och har ihjäl en.

Det här med att ta vaccin är ett delat läger. Jag tror ingen svar är det rätta utan alla får välja själva. Det är för mycket som är osäkert om det tycker jag. Men om vi lever får la vi se hur det är med allt! Går det utför får vi spela harpa på ett moln!

Jag vet att det inte är något att skämta om då faktiskt folk dör och blir riktigt sjuka. Men vad ska vi göra? Vi får leva med det tills en lösning finns!

Lösningen är Vaccin. Det finns egentligen ingen osäkerhet men som enskild individ kan man inte ta del av all fakta som finns utan väljer ut det som passar ens egna sinne. Därför går det alltid att hitta motstridiga uppgifter.

Men från ett samhällsperspektiv är vaccin en icke-fråga.

3 gillningar

Jag visste att jag skulle få lite mothugg på detta! Jag har tyvärr ingen lösning och svar, och vill inte spekulera om något jag inte vet, eller kan så mycket om. Jag läser nyheter om det och har lite koll. Sedan väljer jag vad som passar mig. Jag kan ändra mig iframtiden om det också.

Ja det är ju dessvärre lite syftet med forumet, att språka :slight_smile:

1 gillning

Japp, jag menade inte det som något dåligt! Det är så vi kommer fram till lösningar. Annars krig :wink:

numera ska man hämta underlag för senaste covid vaccin på covidbevis.se Blev fundersamt över nya sätt att logga in sig på denna tjänst? :thinking:

Det är väl jättebra att man kan använda även Freja eller andra länders eID. Eller vad menar du?