Stora Corona-tråden (2022)

Här är en bra sida hur det går i världen :slightly_smiling_face:
Israel leder vaccination ligan

1 gillning

Ja de va ju ett tag sedan de hindrade export av vaccin. Och som du säger så har ju inte EU varit effektivast när det kommer till att få fram doser till befolkningen.

De verkar vaccinera dygnet runt också. En bekant i New York var och vaccinerade sig sent på natten.

1 gillning

Israel handlade upp Pfizer tidigt och betalar dubbelt mot EU. Då får man leveranser. Utan EU hade väl lilla Sverige inte haft några doser alls

1 gillning

USA har gett 194 miljoner doser hitintills, imponerande

Farsan fick en tid nu äntligen! Satan va barnvakt han skall få vara snart :joy:

5 gillningar

Det kostar ju att inte få tillräckligt med doser också, så frågan är om Israel eller EU betalat mest i det stora hela.
Andra mindre länder har ju lyckats få tag på vaccin. Serbien har exempelvis vaccinerat en större andel av befolkningen än Sverige. (Det kanske är ryskt och kinesiskt vaccin, men de har iaf fått tag på vaccin)

Stockholm hade ju massa lediga tider enligt SVT.

Kinesiska är jag ganska säker på.

Japp, hörde av farsan att vaccin hade fått slängas också för att folk inte dök upp etc och de är så fyrkantiga så yngre får inte ta av doserna utan det slängs istället. Episkt verkligen.

1 gillning

Att 20% av de som ska vaccineras i Sverige har fått första dosen tycker jag ändå är helt okej.

1 gillning

De är väl oroliga för rubriker i kvällspressen. Går de förbi kösystemet och ger ”rester” till andra så blir det rubriker men samtidigt om de slänger doser så blir det rubriker av det också. Jobbigt att röven alltid är där bak, hur man än gör.

På radion sa de att de hade ringlistor med folk som satt stand by. De ser då under dagen om folk inte kommer som har bokat tid och kan då erbjuda någon annan en dos.

I Skåne kommer man nu får betala 300:- om man inte avbokat sin vaccinationstid vid no show. Eller om man vänder i dörren när man inser att man ska få AZ.

Mycket bra agerat av region Skåne!

5 gillningar

I Halland, där jag är just nu, är var fjärde som bokat tid inte Hallänning. Vaccineringsturismen lär påverka logistiken här.

tror >50% i UK har fått första dosen.
UAE har i princip alla fått första.

varför ligger EU efter så mycket?

Som jag har förstått det så har inte EU fått den vaccinmängd som man förväntade sig

1 gillning

Två viktig(tror viktigaste) orsaker är att EU gjorde en ”riktig” förhandling och fick bra pris samt att man la ersättningsansvaret vid vaccinskada på bolagen.

Israel gjorde ju en sak till utöver vad som framgått i tråden, men accepterar Pfizer full tillgång till all vaccinationsdata.

3 gillningar

så man dröjde vacinationen för att få ett bra pris?.. låter tokigt?

Lite så tror jag det var. Men kanske inte fullt ut, det som tog mest tid var att EU krävde att det skulle vara godkända vacciner, inte nödgodkända, för att lägga ersättningsansvaret rätt, hos bolagen. Jag tror dock att man måste bedöma EU mot, USA, UK och Israel separat. Lite olika i varje land. Men generellt ligger jag nog ganska nära sanningen.

2 gillningar