Stora Corona-tråden (2020)

Som del i en familj med en toalett vet jag vilken som är värst.

1 gillning

Jag blir ändå skeptiskt med tanke på alla bilder som visats från Kina. Det är någonting som inte stämmer för mig. Kanske att vi inte vet allt.

Tro inte att allt på internet är sant. Det är en bra början.

1 gillning

Då det är ett nytt virus har ingen människa hunnit bygga upp imunitet som vid säsongsinfluensan

Ja, varje förkylning fungerar så. Det finns flera hundra förkylningsvirus.

Just nu pågår det kampanjer för att göra oss förvirrade och oroliga.

Hade vi haft immunitet mot säsongsinfluensan hade vi inte blivit sjuka.

För övrigt har jag immunitet mot vinterkräksjukan @Zop

Men där tar man fram vaccin till riskpersoner varje år. Här har man inget vaccin utan måste börja från grunden. Jag tycker personligen att det överdramatiseras i media just nu och vill man ha fakta så är det bara att läsa på folkhälsomynighetens hemsida

Ah du menar så, ja då hänger jag med!

Denna är bra :slightly_smiling_face:

Har du dubbel uppsättning (A/A) av FUT2-genen?

Om det är det som krävs! Sjuk blir jag någonsin aldrig. Funderar på att få det bekräftat genom det där testet på apoteket.

Du får vabba åt mig nästa gång sonen får kräksjuka.

Man har tydligen hittat botemedlet i Iran.

AIK-fansen har hittat ett sätt att kringgå maskeringsförbudet:

Allt kring smittskydd är väldigt fascinerande. Frågan innehåller så att säga allt, liv och död, hälsa och sjukdom, forskning och utveckling, sjukvård och provtagning, rädsla och förnekelse, information och propaganda, seriöst och oseriöst. Och säker många flera perspektiv.

Jag har i flera år intresserat mig för virus både privat och professionellt. Coronaviruset eller Covid-19 som sjukdomen det skapar numer officiellt döpts till är som alla virusutbrott svåra att bedöma initialt. Som det nu verkar är smittsamheten respektive dödligheten på väg att ringas in. Inom ett par veckor bör vi veta betydligt mer. Detta baserar jag på att antalet smittade nu är väldigt många, det har gått en tid och inte minst, vi har nu tillräckligt många fall i västvärlden för att inom 14 dagar veta dödlighet, riskgrupper och smittsamhet.

Det finns idag tecken som både pekar åt ganska lindriga effekter av detta virus och betydligt svårare. Spektrat för viruset spretar fortfarande för mycket både vad gäller dödlighet och smittsamhet för att göra precisa estimat eller bedömningar. En sak som media skrivit ganska lite om är riskgrupper. Jag har sett vissa uttalanden som tyder på att äldre och sjuka drabbas värst. Men här är det viktigt att få fram mer information snabbt.

Vill man ta det lugnt kan man vila tryggt i att vissa estimat visar på dödlighet som vanlig influensa och smittsamt som en förkylning. Vill man oroa sig lite kan man titta på bedömningar som visar en smittsamhet som överstiger Spanska sjukan men med en dödlighet på den nivån. Att smittsamheten för Spanska sjukan var relativ låg men ändå spreds så snabbt tros bero på 1:a världskriget där många soldater var samlade på samma plats och många truppförflyttningar.

Många, inklusive Trump, blir ofta förvånade när det får höra att dödligheten i vanlig influensa är ca 500(200-700) personer i ett land som Sverige. Trump hade tydligen ingen aning om siffrorna för USA.

På ett forum kan man väl tillåta sig att även gissa lite och jag tycker smittspridningen verkar mycket intensiv medan dödligheten inte går att bedöma. Detta leder till att vi kommer att ha, tror jag, en period av kraftig ökning av antalet smittade, troligen följs det av ganska många allvarligt sjuka, men förhoppningsvis ganska få dödsfall.

En mycket viktig nyhet som kablats ut är att det kan vara så att barn inte blir smittade i så stor utsträckning av Coronaviruset. Stämmer det vore det såklart mycket välkommet och skulle lugna många oroliga tror jag.

Ett inlägg längt från den roliga starten om olika skägg, men jag går verkligen igång på virus.

4 gillningar

Aftonbladet tar upp riskgrupper bakom betalvägg (plus).
Det är äldre och sjuka.
80+ var mest dödsfall (spoiler).
Men hysterin är nog ifall att 100.000+ svenskar får lunginflammation samtidigt och behöver vård.
Har man följt ansträngningarna i svensk vård det senaste vet man att den inte klarar mycket till.

Jag tror ju inte det är mycket värre än vanlig influensa för oss svenskar med bra vård om det bara tickar i samma takt som den.

Intressant med Aftonbladets artikel. Jag undrar hur säker den källan är då WHO, Folkhälsomyndigheten och tidningar som New York Times inte plockat upp det. NYT nämner jag för att de brukar vara duktiga på denna typ av nyheter. Det finns en(1) studie från Kina som visar på det du skriver. Men för tidigt och för osäker källa enligt mig. Det måste verifieras av andra studier innan jag tycker man kan vara säker. Det som talar för att studien är korrekt är att vore det så att te.x det var yngre och friska personer som dött hade det uppmärksammats ganska mycket. Det skulle nämligen leda till större oro och då skulle media skriva om det…

Den svenska vården och dess kris ska man ta med en nypa salt. Enligt media är det ständigt kris i vården. Jag tror inget land klarar 100.000/10.000.000 smittade i respirator. Vård utan respirator för 100.000 blir också en stor utmaning. Frågan är helt beroende på vilket tidsspann man talar om. Är det tre månader eller tre år? Men i grunden håller jag med dig. Jag gissar(!) att vi får stor smittspridning, få dödsfall(vilket ändå innebär flera tusen kan dö, de allra flesta äldre multisjuka, varav många skulle dött ändå inom kort), men många sjuka. Det stora osäkerheten enligt mig är hur många av de sjuka som blir allvarligt sjuka.

2 gillningar