Stora Corona-tråden (2020)

Jag undrar om en demokrati hade fixat Chernobyl.
Det känns inte så :sweat_smile:

Tror inte man hade exprementerat på det sättet i en fungerande demokrati.

Det här är måsteläsning för @calinou mfl :slight_smile:

Coronavirus: Experten Agnes Wold svarar på frågor om corona

1 gillning

Kom precis hem från ICA Maxi och fick där skåda en person med munskydd. Då ställer man sig frågan: Vad är så viktigt att hämta på ICA om man är så nojjig? Det finns väl mindre affärer att gå till respektive stanna hemma om man tror man ska bli smittad.

1 gillning

Är inte munskydden till för att inte smitta andra?

Just precis. Kanske vet personen i fråga det och inte vill smitta andra med sin förkylning eller så är personen i fråga lika vettlös som alla andra som tömmer apoteket på masker som inte fungerar.

De gör mer nytta på det hållet, men här skulle jag tro att man försöker skydda sig själv. Än så länge har vi inga kända fall här i närområdet vad jag vet.

Än så länge har vi alltså inte haft ett endaste fall av Corona som smittats okontrollerat på svensk mark - utan endast anhöriga till personer som varit utomlands.

Det är ingen slump, Svenska myndigheter är verkligen i världsklass på så kallad smittspårning, det skall vi vara stolta över.

När detta är över kommer vi komma ihåg vilka som jobbade med att hindra spridningen i landet och vilka som försökte göra billiga politiska poäng och skapa allmän oro.

1 gillning

Det vet vi inte, eftersom andra än resenärer och deras anhöriga inte testas än.

Det vi inte vet kan vi inte orda om.

Men det är just det du gör, skriver att det inte finns ett enda fall. Du kunde åtminstone skrivit att det inte finns några kända fall. På måndag ska övriga börja testas.

Hur många smittade krävs för att erkänna COVID-19 som en del av årliga influensan? :sweat_smile:

Jag tror inte ditt inlägg i grunden inte är en semantisk fråga eller hur? :slight_smile:

Varför sjukvårdspersonalen går med munskydd om det inte är till hjälp? Jag har i alla fall beställt på byggvaruhus. Kommer inom några dgr. Kan vara bra att ha i alla fall om man behöver när man ska renovera hemma.

Vilka övriga ska testas på måndag? länk tack…

Lite diffusa i sina svar…
Kanske Sverige kommer att klara sig hyfsat pga stort land med liten befolkning som är utspritt. Sådana länder typ Frankrike, Spanien mfl med många storstäder och omfattande befolkning kan jag inte tänka mig att man kan spåra alla smittade.

För att de är sjukhuspersonal. Finns ingen anledning att bära det som privatperson när man rör sig utomhus. Köper du på dig plasthandskar när vinterkräksjukan går också?

2 gillningar

För det hjälper mot bakterier. Framförallt deras egna mot patienten.

Och så finns det speciella masker som skyddar mot Virus för vårdpersonal som behöver för stunden.

Polare som la upp på Instagram. Kontroll av eventuell corona-smittad frasse ca 1 km från mig. Sollentuna.

bild

Bra att du påminner mig. :+1:Ska köpa plasthandskar också. Kanske inte så bra för miljön men det går väl att tvätta dom emellan. :smirk:Håller på att få handtvätt-mani.