Stor-SUVen G9 i centrum när Xpeng lanserar sina första bilar i Sverige

Från sajten:
image

När Xpeng lanserar sina bilar i Sverige är det framförallt SUV-modellen G9 som kan slå på stort – just på grund av det inte så stora priset.

Xpeng G9 är en nästan fem meter lång SUV. Stort bagageutrymme, mycket utrymme för passagerarna och förare. Jämfört med exempelvis Volvo XC60 och XC90 hamnar den mitt i mellan. Den ervjuder fem säten så ingen tredje stolsrad för de små längst bak. Utrustningsmässigt är den nästan helt fullutrustad. Ljud och säten går att uppgradera genom ett och samma paket. Utöver det är det exteriör färg, interiör färg och huruvida vi vill ha dragkrok eller ej.

Xpeng G9

Utseendemässigt påminner den från sidan och bakom om hur de flesta SUV:ar ser ut. Ingenting står ut ur det hänseendet.

Xpeng G9

Framifrån ser det tränade ögat att det är en Xpeng utan problem. Xpeng använder generellt sätt en design som inte står ut så där himla mycket. Trevligt tycker vissa, lite tråkigt för andra. Ur ett nordiskt perspektiv är det lite lustigt att den saknar luftvärmepump men det är också det enda som den saknar. Alla möjliga och omöjliga säkerhetsfunktioner ingår i grundpriset.

Trippla skärmar

Priser Xpeng G9

Xpeng G9 finns i tre olika varianter. Bakhjulsdrift med ett batteri på 78,2 kWh eller en variant på 98 kWh samt Fyrhjulsdrift med 98 kWh batteri. Den fyrhjulsdrivna bilen har också luftfjädring.

RWD Standard Range

  • Batteri: 78,2 kWh (LFP)
  • Laddning: 260 kW (800 volt)
  • Motoreffekt: 230 kW
  • Vridmoment: 420 Nm
  • 0-100 km/h: 6,4 sekunder
  • WLTP: 460 km
  • Pris: 699 900 kr

RWD Long Range

  • Batteri: 98 kWh (NCM)
  • Laddning: 300 kW (800 volt)
  • Motoreffekt: 230 kW
  • Vridmoment: 420 Nm
  • 0-100 km/h: 6,4 sekunder
  • WLTP: 570 km
  • Pris: 749 900 kr

AWD Performance

  • Batteri: 98 kWh (NCM)
  • Laddning: 300 kW (800 volt)
  • Motoreffekt: 405 kW
  • Vridmoment: 717 Nm
  • 0-100: 3,9 sekunder
  • WLTP: 520 km
  • Pris: 829 900 kr

Xpeng P9. Foto: Johan Pettersson

Specifikationer Xpeng G9

  • Längd: 4891 mm
  • Bredd: 1937 mm
  • Höjd: 1680 mm (1670 med luftfjädring)
  • Vikt: 2235 kg (RWD Standard Range), 2210 kg (RWD Long Range), 2340 kg (AWD Performance)
  • DC-laddning RWD Standard Range: 260 kW (10-80% = 20 min)
  • DC-laddning RWD Long Range / AWD Performance 300 kW (10-80% = 20 min)
  • AC-laddning: 11 kW.
  • V2L: Ja. 3,3 kW.
  • V2H/V2G: Nej.
  • Luftmotstånd: 0,272 cd
  • Topphastighet: 200 km/h
  • Bagage: 660 liter / 1576 liter
  • Frunk: 71 liter
  • Induktionsladdare
  • Adaptiv farthållare och filhållare inklusive automatisk filbyte
  • Hastighetsskyltavläsning
  • 360-kamera
  • Automatiskt avbländning
  • Döda vinkel-varnare
  • Keyless
  • Mobilnyckel
  • Ventilerade säten
  • Värme i alla säter
  • Uppvärmd ratt
  • Elektroniskt justerbara framsäten
  • AC indelad i flera zoner
  • USB A: 2 st
  • USB C: 2 st
  • Panoramatak
  • Interhörsbelysning som kan anpassa sig efter musik
  • Färg: Vit är standard
  • Luftvärmepump: Nej – går ej att välja till.
  • Däckstorlek: RWD: 19 tum, AWD 21 tum.
21-tumsfälgar

21″ 16-Spoke Black & Polished Wheel (255/45R21) – gäller endast den fyrhjulsdrivna varianten.

Tillägg Xpeng G9 Premium Comfort & Audio (Pris 39 990 kr)

  • Nappaläder
  • Massage (4 seats)
  • Mer inställningar på förare och passagerarstolar
  • Dynaudio Dolby Atmos-system med fler högtalare.
Dynaudio med Atmos är tillhägg

Dynaudio med Atmos är tillägg

Övriga färger Xpeng G9 (12 900 kr)

  • Mörkgrå
  • Svart
  • Frostsilvet
  • Matt grön (Endast AWD: 18 000 kr)

Övriga tillägg Xpeng G9

  • Elektronisk dragkrok (1500 kg) kostar 12 900 kr.

Galleri

Xpeng G9Xpeng G9
Xpeng G9Xpeng G9
660L bagage (Nerfällt 1576L)660L bagage (Nerfällt 1576L)
Trippla skärmarTrippla skärmar
Passagerarens skärm visar unikt innehåll bara för henomPassagerarens skärm visar unikt innehåll bara för henom
InteriörenInteriören
Föraren kan inte se passagerarens skärmFöraren kan inte se passagerarens skärm
Dubbla induktionsladdareDubbla induktionsladdare
Dubbla induktionsladdareDubbla induktionsladdare
Dynaudio med Atmos är tilläggDynaudio med Atmos är tillägg
Dubbla kopphållareDubbla kopphållare
Fotograf Johan Pettersson medFotograf Johan Pettersson med
Xpeng-loggaXpeng-logga
Flera sensorer under backspeglarnaFlera sensorer under backspeglarna
21 tumsfälgar kommer endast i AWD21 tumsfälgar kommer endast i AWD
21 tumsfälgar kommer endast i AWD21 tumsfälgar kommer endast i AWD
21-tumsfälgar21-tumsfälgar
21 tumsfälgar kommer endast i AWD21 tumsfälgar kommer endast i AWD
Skärmen framför föraren är på 10 tumSkärmen framför föraren är på 10 tum
XpengXpeng
Xpeng G9Xpeng G9
Xpeng G9Xpeng G9
Xpeng G9Xpeng G9
Xpeng G9Xpeng G9

:nerd_face:

1 gillning

Usch aldrig kinesiskt.

Är det Gunder's anläggning? :joy::joy:

1 gillning

Man blir ju helt plötsligt lite intresserad av G9. Kanske lite stor för mig/oss och sedan ett nytt Kinesiskt märke..:grimacing:. Men den verkar ju ändå väldigt fin med tanke på priset. Sedan tror jag att för att dessa ska slå igenom och för att jag ska vara intresserad måste en smart finansiering komma. Skulle alidrig köpa en dylik bil där jag själv bär restvärdet. Det måste till privatleasing eller hyrupplägg.

Sedan slogs jag av en sak. När elbilar började lomma ut på marknaden snackades det mycket om att vi skulle få bilar vars yttre var som Golf, medan de inre måtten skulle vara som Passat om vi tar ett exempel.. Alltså att bli av med motorn skulle ge en helt annan möjlighet att bygga kompakta men rymliga bilar. Det har vi väl ändå inte settt?

1 gillning