Stöd för robotdammsugare i Apple Home försenas

Från sajten:
image

Det smarta hemmet med Apple Home har länge saknat stöd för en produktkategori. Robotdammsugaren skulle vara på gång med iOS 18.2 men försenas nu.

Apple Home är en plattform som används i många smarta hem. Den fungerar överlag bra men har en del brister som sakta (kanske lite för sakta) åtgärdas med nya uppdateringar från Apple. En ytterst saknad produktkategori här är robotdammsugaren som lyser med sin frånvaro om man inte tråcklat in denna via exempelvis Homebridge. Med iOS 18.2 var det sagt att stöd skulle komma för robotdammsugare med hjälp av Matter.

Nu ser det dock ut som att vi får vänta lite till då stödet inte finns i senaste betaversionen av iOS. Enligt Apple skjuts detta nu upp till 2025 vilket bekräftas på den amerikanska hemsidan av företaget. Dessutom nämns att kontroll av robotdammsugare med Siri endast kommer atta finnas på engelska (U.S.) vilket reser en del frågetecken.

När stöd för robotdammsugare släpps i Apple Home återstår att se och då också vilka språk som får stöd. Men, ni vet vad de säger – den som väntar på något gott…

Är du trött på att vänta eller känns det som att det kvittar eftersom det har saknats i så många år?

Källa: Homekits

To little to late känns det som.

1 gillning

Detta gör mig tokig om det stämmer - Apple är så otroligt dåliga/långsamma på att rulla ut sina tjänster med flerspråksstöd samtidigt. Vad är det för korthus i bakgrunden egentligen som måste testas i all evighet innan det går att lansera brett? :exploding_head:

Ofta är ju översättningarna till svenska dessutom fel när det väl kommer. :sweat_smile:

Ptja, Sverige har 10 miljoner invånare. Varför lägga fokus på översätta till dom när det finns betydligt större marknader att lägga utveckligen på.

Finns cirka 90 länder som har fler invånare än Sverige. :slight_smile:

Vi har förövrigt haft vår dammsugare i Home i flera år, men ja via HA så inte native.

Så är det ju men Google är ju betydligt bättre på breddinförande, så man undrar ju vad Apple sysslar med ibland. Ibland önskar man mer från företag som tävlar om att vara det högst värderade i världen :man_shrugging:

Ja HA är bra på att skohorna in saker som annars inte hade hittat in i Home :ok_hand:

Det är möjlig, kanske därför Alphabet är lägre värderade än Apple :joy:

Men ja, i sak håller jag med dig. Apple är rätt sena på bollan, men generellt fungerar det bättre. Jag minns när Home släpptes för en himla massa år sen, var så sugen på att byta ut låset hemma i lägenheten då. Blev aldrig av, några år senare började jag med Xiaomi home, sen blev det HA efter någon månad. Har inte tittat tillbaka sen dess, även om vi har typ alla vara prylar i Home också, mest för att kunna prata med Siri och slå på/av ACs.

1 gillning