Stockholm stad har tagit fram nya regler för elsparkcyklar

De ersätter nog inga bilar av sig självt men väl kombinationen mobiltet - att enkelt kunna ta sig till och från kollektivtrafiken exempelvis. Det beror naturligtvis på hur man bygger städerna också.

Edit: Jag tänker också anekdotiskt för övrigt. Men det bör komma allt mer och mer forskning på det.

Ifall jag får drömma så hade jag sett att bussar och andra transporter gick längs monorails så att enbart utryckningsfordon får färdas på gatunivå. Tyska Wuppertal har en intressant lösning.

Skulle det inte fungera med tysta elbussar även på markplan? Men visst Monorails är coolt. Seattles är häftig också :slight_smile:

I min metropolis utopia or markplan reserverat för gångtrafikanter och grönytor. Kan vara delvis för att Blade Runner och Femte elementet är två av mina favorit sci-fifilmer I guess. :thinking:

Fina dem. Men vill man verkligen vara på markplan i Femte Elementet?

Jag tycker för övrigt det här är en jättespännande grej. Miljonprojekten byggdes ju delvis så. Grönområden och gångbanor. Det blev ju jätteotryggt.

Men frågan är om inte markplan skall reserveras för mindre lätta transportfordon helt sonika. Max tre hjul typ.

Drömmer om monorails och zeppelinare.

Konceptet med billiga hyresbostäder är gott dock, såvida att det integreras i övriga bebyggelse och inte hamnar isolerade på någon avkrok. Jag starkt emot öar av dyra bostadsrätter och villor som i princip blir ekonomiska gated communities. Det leder till en social segregation.

Håller med.