Stockholm Pride

Jag tycker att det här är en otroligt fin text.

Har ni gått i Pride eller varit och tittat? Jag har stått och tittat vid Gamla stan något år, men är oftast bortrest den här tiden på året – även i år.

3 gillningar

Bor inte i Stockholm och har aldrig varit på Pride.

Min känsla är att de som tävlar om att mest kraftfullt fördöma det islamistiska terrordådet mot Pride i Berlin ofta är samma personer som också har en väldigt negativ inställning till Pride (och i det hänseendet kanske har mer gemensamt med islamisten än med pridedeltagarna).

2 gillningar

Aldrig varit i närheten av Pride.

1 gillning

2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Flams och trams

Brukade titta på paraden i Malmö, när jag bodde där. Gick med några vänner en gång i någon ”sektion”. Men att ta sig till Stockholm för att titta på deras parad, det är lite för omständligt.

1 gillning

Jag har aldrig gått i tåget men tittat på det några gånger och sedan har jag flera gånger varit på festivalområdet. Något som värmer mitt hjärta lite extra utan att jag kan förklara det är "Stolta föräldrar". Nästan varje år får jag upp i mitt flöde nya Stolta föräldrar jag känner. Det mest naturliga, att föräldrar älskar sina barn, väcker alltså starka och varma känslor i mig. Förundras över det varje år likväl som jag knyter min näve i byxfickan över att det behövs sådana grupper. Vi har ju inte "Stolta föräldrar" för de som gifter med motsatt kön t.ex.

Det finns bra forskning på hur otroligt utsatta många Prideungdomar är under uppväxten. Likaså ser man att många av de som kallas NEEDS, alltså som varken studerar eller arbetar har haft en sådan erfarenhet under uppväxten. Observera att det inte alls behöver vara föräldrarna som är problemet. Det kan vara kompisar, skolan eller bygden, men ibland också föräldrarna. Ibland upplevd, ibland rädsla för vad som ska hända.

6 gillningar

Har tittat på Pride när det hette Regnbågsfestivalen i Malmö någon gång slutet av 90 talet. Men aldrig gått med själv

1 gillning

Varit och sett paraden på West Pride ett par gånger samt varit på festivalområdet några gånger.
Aldrig varit på Stockholm pride.

(inlägg raderat av författaren)

Nu har jag läst texten. Mycket fin och berörande.

2 gillningar

Jag var i Kungsträdgården av andra anledningar igår. Fan vad hög volym de spelade i alla bussar. Och oljudet tog aldrig slut. Sen åkte jag hem så att öronen fick vila