Stockholm inför avgift för elsparkcyklar

Spontant känns det klokt. Men man skulle vilja dyka ned i detaljerna hur pengarna ska användas. Men just nu ser det ju för dj_vligt ut i innerstan.

5 gillningar

Ja, jag blev förvånad över hur mycket elsparkcyklar det var överallt när jag tog en längre promenad genom stan för ett par veckor sedan.

Har ingenting emot dem om de placeras ut, framförs och parkeras under ordnade former men i nuläget är det bara kaos.

4 gillningar

jo och de används väldigt mycket också.
Jag såg när de böt batteri på dem i gbg. Det var inte så de som gjorde det var intresserade av att ställa dem i ordning heller.

Ha uppställningsplatser vid varje bussplats.

Ge en bonus till de som kör tillbaka dem till uppställningsplatsen.

1 gillning

Borde vara ett krav på någon form av gyro i dem och lägger man dem ner i stället för att parkera dem fortsätter det dras pengar.

2 gillningar

Tror inte de läggsner av användaren utan de är andra som gör det. Har även sett folk som ställer ut dem på cykelvägarna.

Jag tror flera städer tar efter Köpenhamn och förbjuder dem. När de intervjuade köpenhamnare så tyckte de flesta att det var ett bra beslut

Jag bor på Södermalm och har småbarn så barnvagnen är typ alltid med, osmidigt. Visst, det finns sparkcyklar typ överallt, men jag håller inte med om att de är så störande. Finns det många sparkcyklar så finns det uppenbarligen ett behov/intresse. Läget kanske är sämre inne i city, har inte varit där på länge. Men att införa avgifter känns bara som att bestraffa företagen. Jag tror på andra lösningar som tightare samarbete mellan staden och företagen, att motivera folk att parkera bra som @Stefan_Sandstrom är inne på eller andra sätt som får oss att göra rätt. Det är ju brukarna av sparkcyklarna som är problemet, inte företagen.

1 gillning