Status på elbilsrevolutionen

Tror inte att Tesla ägarna skulle uppskatta köerna som nog skulle uppstå.

Med förbehåll för att jag inte hängt med på vad som hänt med ionity så är jag fortfarande övertygad om att prisbilden är ett medvetet val för att slippa Tesla på laddarna🤷🏻‍♂️

Varför skulle tesla ägarna bli sura?. De betalar där (numera) precis som andra skulle göra.

nä jag tror inte det är för att hålla tesla borta från ionity…eller hoppas inte det iallafall.

Det är väl framförallt för att kunna ge stora rabatter till sina egna ägarbolag?

Så är det ju… Är det rent legalt ok att ha så?

Misstänker att de som kör Tesla inte är så värst intresserade av att det blir fler bilar vid Teslas superchargers🤷🏻‍♂️

Öppna för alla betyder att tesla kan växa ännu mer

1 gillning

Det struntar nog Tesla i, $$$. :slight_smile:

Ja man får ju rabattera hur mycket man vill :slight_smile:

Kanske på sikt🤷🏻‍♂️

Just nu är jag mest nyfiken på hur de kommande el-bilarna från BMW kommer att tas emot. Med tanke på erfarenheterna de har från i3 så tror jag det kan bli riktigt bra.

Btw!

Det påstås att den vinst Tesla genererar gör de tack vara de utsläppsrätter de säljer till andra biltillverkare. Om det stämmer så är det lite kul.

Fast det går nog inte att leva på i längden😏

Och man får utesluta kunder?..

EDIT: Eller de gör de väl iofs inte. Men de utanför får ju inte ens bli “kund” där man betalar en måndads avgift och får billigare laddning.

Vi såg en preproduction av i4:an här nere i sommras. Sedan dess är frugan helt sold. Så fort den kommer så kommer hon beställa den.

Hej. Kul avsnitt i podden och vill kommentera Peters kommentar…

”Polestar är bästa elbilen”

Tesla Model 3 LR som den jämförs med är några tusen dyrare men har bättre presranda, 0-100 (trots något lägre nm), går betydligt längre (trots mindre batteri), lägre vikt, större lastförmåga, bagage, längre garantier, inga krav på service första 3000 milen. Tar emot laddning upp till 250kW mot Polestar 150kW
Polestar får däremot dra tyngre med dragkrok… och ägs av ett Kinesiskt företag…

Det är väl ganska subjektivt vad som är bäst? Båda bilarna har många positiva egenskaper.

Bagage t ex, sällan jag utnyttjar antalet liter i ett bagageutrymme. Däremot inte ovanligt att man står och kämpar med att få in något skrymmande föremål genom bagageluckan.

Hur tillverkarens ägarstruktur ser ut kan förstås vara avgörande för kunderna, men inget man kan väga in när man bedömer bilens egenskaper.

Jag har bara en sak att säga @Jodan. Vääälkommen till forumet! Hoppas du skall trivas!

1 gillning

Åh, tack för det Peter. Tack för en bra och underhållande pod, youtube och forum (Instagram också såklart…)

hehe, så klart, tack! :slight_smile:

Såklart är ju smaken som baken, delad. Känsla och upplevelse är dessutom individuellt. Problemet är väl snarare att vi har för mycket kul att välja mellan.

2 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Går det att lägga till Teknikveckan+ (Teknikveckan Patreons) i min poddspelare?

Nu har jag själv kollat upp detta och utöver att de bjuder på månadsavgiften i ett år för det stora abonnemanget (148 kronor / månaden) så är det inga rabatter att tala om...