Status på elbilsrevolutionen

Från sajten:
image

Peter Esse och Fabian Ruben tar tempen på elbilen, eller det behövs ju inte, för den är inte kall. Olja behöver den inte heller.

Men är att guld och gröna skogar sedan vi slutade avverka de sistnämnda för Etanol eller har vi några utmaningar?

Vidare förklarar Fabian Ruben varför Tesla är så dominerande och så även kommer att vara i framtiden, detta trots ständiga rapporter om kvalitetsproblem.

Relevanta länkar

Så lyssnar du på hela avsnittet

Teknikveck­an hel­gin­ter­vju i sin hel­het är endast öppen för Teknikveckan+-medlemmar. Du blir medlem genom Patreon.com.

Teknikveck­an finns i övrigt på Acast, Spo­ti­fy, Apple Pod­cast­er, Google Pod­cast med flera ställen.

Jag förstår Fabians rant på Ionity… Men man måste skaffa ett plugsurf kort då funkar det oändligt mycket smidigare.

sedan är priserna på ionity helt bissart. Man blir fasiken förbannad då sådan prissättning.
Tesla skulle ju kunna sätta ionity in KK på en månad om de öppnade för alla bilar till halva priset.

Tror inte att Tesla ägarna skulle uppskatta köerna som nog skulle uppstå.

Med förbehåll för att jag inte hängt med på vad som hänt med ionity så är jag fortfarande övertygad om att prisbilden är ett medvetet val för att slippa Tesla på laddarna🤷🏻‍♂️

Varför skulle tesla ägarna bli sura?. De betalar där (numera) precis som andra skulle göra.

nä jag tror inte det är för att hålla tesla borta från ionity…eller hoppas inte det iallafall.

Det är väl framförallt för att kunna ge stora rabatter till sina egna ägarbolag?

Så är det ju… Är det rent legalt ok att ha så?

Misstänker att de som kör Tesla inte är så värst intresserade av att det blir fler bilar vid Teslas superchargers🤷🏻‍♂️

Öppna för alla betyder att tesla kan växa ännu mer

1 gillning

Det struntar nog Tesla i, $$$. :slight_smile:

Ja man får ju rabattera hur mycket man vill :slight_smile:

Kanske på sikt🤷🏻‍♂️

Just nu är jag mest nyfiken på hur de kommande el-bilarna från BMW kommer att tas emot. Med tanke på erfarenheterna de har från i3 så tror jag det kan bli riktigt bra.

Btw!

Det påstås att den vinst Tesla genererar gör de tack vara de utsläppsrätter de säljer till andra biltillverkare. Om det stämmer så är det lite kul.

Fast det går nog inte att leva på i längden😏

Och man får utesluta kunder?..

EDIT: Eller de gör de väl iofs inte. Men de utanför får ju inte ens bli “kund” där man betalar en måndads avgift och får billigare laddning.

Vi såg en preproduction av i4:an här nere i sommras. Sedan dess är frugan helt sold. Så fort den kommer så kommer hon beställa den.

Hej. Kul avsnitt i podden och vill kommentera Peters kommentar…

”Polestar är bästa elbilen”

Tesla Model 3 LR som den jämförs med är några tusen dyrare men har bättre presranda, 0-100 (trots något lägre nm), går betydligt längre (trots mindre batteri), lägre vikt, större lastförmåga, bagage, längre garantier, inga krav på service första 3000 milen. Tar emot laddning upp till 250kW mot Polestar 150kW
Polestar får däremot dra tyngre med dragkrok… och ägs av ett Kinesiskt företag…

Det är väl ganska subjektivt vad som är bäst? Båda bilarna har många positiva egenskaper.

Bagage t ex, sällan jag utnyttjar antalet liter i ett bagageutrymme. Däremot inte ovanligt att man står och kämpar med att få in något skrymmande föremål genom bagageluckan.

Hur tillverkarens ägarstruktur ser ut kan förstås vara avgörande för kunderna, men inget man kan väga in när man bedömer bilens egenskaper.

Jag har bara en sak att säga @Jodan. Vääälkommen till forumet! Hoppas du skall trivas!

1 gillning

Åh, tack för det Peter. Tack för en bra och underhållande pod, youtube och forum (Instagram också såklart…)

hehe, så klart, tack! :slight_smile:

Såklart är ju smaken som baken, delad. Känsla och upplevelse är dessutom individuellt. Problemet är väl snarare att vi har för mycket kul att välja mellan.