Status på dagens powerline-adaptrar?

Är det någon som 2021 kör dessa hemma och kan berätta hur bra/dåliga de är?

Min 77-åriga mamma ska få fiber från Telia i villan. I det ingår en massa TV-kanaler via internet. Jag misstänker att wifit kommer vara lite för dåligt i TV-rummet för att köra trådlöst. Dessutom skulle det nog generera massa supportsamtal till sonen :wink: Det är även lite för bökigt att dra nätverkskabel också så jag vill ha något som bara funkar utan strul för henne.

Menar du streaming av tv eller iptv? :slight_smile:

Helt vanlig streaming av TV från Telia

Här har du bra info om powerline adaptrar och IPTV.

Enligt mina erfarenheter är powerline adapter bajs. 0,5-3Mbit har jag fått i två olika hushåll. Har tydligen med att göra om dom sitter i samma säkring eller ej.

Kan du inte dra tp-sladd och ha routern/wifit mer centralt?

Mina föräldrar körde med TP-links adaptrar tidigare för att få nätverk till en IPTV-box. Det fungerade, men för ofta tappades signalen kortvarigt och då blev det svart bild. Slutade med att de köpte Telenors trådlösa brygga som sedan dess har fungerat felfritt.

Jag har haft Telias trådlösa brygga i typ 5 år och den har nog aldrig tappat kontakten. Om jag inte missminner mig har den till och med återanslutit själv efter strömavbrott.

Ja, jag får se hur det blir. Jag är lite osäker på var de kommer sätta fiberboxen och hur bra den router Telia levererar är. Kan vara att det funkar smärtfritt via wifi om man har tur.

Vill gärna ha hängslen och livrem, annars blir det många supportsamtal :wink:

1 gillning

Jag tror en nätverkskabel utvändigt när jag skulle dra mellan två våningsplan när jag skulle koppla in en tv-box i fiberboxen.