Starta upp sonens mobil

Ni kanske har läst mina utmaningar med sonens nya mobil(14 Pro). Jag tänkte använda den här tråden framöver då det verkar vara en svår process.

Just nu skulle jag behöva förstå hur iCloud och Apple-ID är kopplade. För att vara konkret, om jag vi skapar ett nytt Apple ID för sonen, kan man få in hans bilder från det gamla Apple ID:t(iCloud) till det nyskapade?

Har du möjlighet att synka dem till en dator eller ladda ner dem från iCloud?

Han har ju sin egen PC. Där kanske?

Ja det funkar.

Om jag laddar ned dem på en PC, kan jag få in dem i ett nytt iCloud?

Du kommer åt bilderna direkt från Windows.

Sen är det bara att lasta över dom till icloud.com, eller installera iCloud på datorn, Set up and use iCloud Photos on your Windows PC - Apple Support

Problemen tar aldrig slut. Bestämde mig för att nollställa sonens nya lur. Den gamla har ju vissa funktionalitet kvar så varför inte prova. Men när jag ska radera telefonen så kräver den en 4-siffrig kod från en annan "iPhone"(i steget efter den egna pinkoden) Det är superlänge sedan hustrun eller sonen hade en iPhone med 4-siffrig pinkod vilket gör att vi inte kommer förbi det steget då ingen minns en sådan kod. Vi har testat de vi tror det kan vara utan resultat.

Det tar verkligen aldrig slut...
Nu testar vi det @MrMustang skrev:

I den processen begär den helt plötsligt en "screen time"-lösenord. Det har vi aldrig använt. Den begäran kommer efter att vi fyllt i den vanliga pin-koden. Om vi, hustrun eller jag, skulle ha glömt att vi använt en pin-kod för "screen time" är det så länge sedan att han haft flera mobiler sedan dess och utan att det varit aktiverat.

Det är nog Sergels Torg som gäller, där finns det nog folk som kan låsa upp den. :joy::joy:

Är det omöjligt att boka tid för support i Apple Store i Täby eller gör jag fel? Jag hamnar bara i olika loopar där jag ska följa olika dokument men kommer aldrig fram till något läge där jag kan boka en tid med en fysisk person. Missar jag något eller har de gjort det i princip omöjligt att hamna på den sidan?

Har du pratat med Apple-supporten?

Sen undrar jag varför du ska byta Apple ID från ett gammalt (det kanske du har förklarat någon annanstans, men oftast är det onödigt, det går ju att byta Apple ID på Apple ID-sidan (https://appleid.apple.com))?

Glömda lösenord och koder, det är en av de saker mina kunder behöver mest hjälp med. Och Apple har inte gjort det superlätt när man helt plötsligt ska komma ihåg en pin-kod bland tusen andra...

Sammanfattningen är att när vi hade föräldrakontroll var det hustruns Apple-ID som styrde köp av appar. Sedan trodde jag att vi hade plockat bort det när sonen blev äldre.

Därefter byter hustrun Apple-ID och allt är frid och fröjd. Sonens mobil med alla appar fungerar och det inkluderar bytet till 12 Pro.

Nu bytte han till 14 Pro och då slår föräldrakontroll till igen och det är då kopplat till hustruns gamla Apple-ID och hon kommer inte ihåg lösenordet.

När vi antingen försökt frikoppla sonens telefon från föräldrakontroll eller byta lösenord på hustruns gamla Apple-ID så kör vi fast. Vi har pratat med Apple support men när vi följer de stegen så hamnar vi i att hustruns konto är kopplat till ett Visakort som hon slutade använda för nästan 3 år sedan(tror vi) och hon kommer inte ihåg kortnumret. Då har vi försökt skapa ett nytt konto åt sonen men då kräver telefonen/nuvarande konto pin-kod för skärmtid vilket vi aldrig har använt och om det har använts ligger flera telefoner bakåt i tiden.

Ett problem i allt detta är att Apple support stänger 19:00 på vardagar och innan dess är sällan hela familjen samlad. Nu har vi bokat av både lördag och söndag 11:00-15:00 för att fixa detta och då tänkte jag boka en tid i Täby och då fastnade jag i den loopen..:frowning:

Då har vi spenderat över 1 timme med en trevlig tjej i telefon som lät som om hon var från USA. Utöver allt annat strul så stoppas processen av ett steg där man ska ange lösenordet för en annan Apple-produkt för att gå vidare. Problemet är att när vi uppger lösenordet säger system att det är fel lösenord trots att lösenordet bevisligen öppnar prylen. Likaså ligger ett lösenord för skärmskydd och strular. Supporten kan vare sig förklara eller komma runt dessa problem.

Läsningen blev att återställa hustruns gamla AppleID och det kan ta några dagar. Någon som har erfarenhet och vet hur länge?

När det var klart och sonen bitit i det sura äpplet att det tar några dagar till innan vi får ordning på hans telefon får han ett meddelande om att hans lösenord till hans AppleID är nollställt. Inte för att jag räknade med att hans AppleD skulle hamna i det läget så är det ju trots allt inget stort problem att sätta ett nytt. Sagt och gjort, men då kräver den i steg 2 pinkoden från hans gamla telefon och det funkar inte..:exploding_head::rage:. Då testade vi från den nuvarande, men då kom någon varningstext om att "essentials" på hans iCloud skulle raderas om vi gick vidare. Så där stannade vi och hoppas på det bästa. Hans telefon fungerar halvt och jag hoppas att det här sista löser sig på något magiskt sätt när hustruns gamla AppleID är återställt. F_n tro't.

1 gillning

Gjorde en återställning med hjälp av Apple för några år sen, och det tog nån dag om jag minns rätt.

Sjukt jobbigt problem, hoppas ni får ordning på det! Löser det sig inte tror jag att det bara är att ligga på supporten till dess att det har löst sig. Det är de som är leverantör och de både vill och måste stå för sina lösningar. Jag upplever att supporten är måna om att det ska fungera, och även om det tar tid ibland så löser de allt till slut, man måste bara stå på sig.

Har ni möjlighet att gå in i en fysisk Apple-butik så kanske det är lättare. Men då ska man avsätta tid till det också…

Fått besked från Apple… ”…ditt konto är redo att återställas den 24 februari 2024 kl. 13:12:19 GMT+1.”

Det var långt fram…:pensive:

Vi var på väg till Täby i helgen, men verkar som att de styr bort alla fysiska besök relaterat till mjukvara. Eller så har de gömt den bokningsmöjligheten så att jag inte hittade den.
Men nu ska allt vara på gång, men tar alltså till 24:e..:man_shrugging:

12 min och 19 sek efter kl 13. Får se om de håller detta exakta klockslag… :rofl: