Starta/driva eget företag

Här finns många kloka människor som driver egna företag i ett eller annat sätt varför inte dela erfarenheter i allt matnyttigt.

Det är dags för mig att starta ett eget AB, inte bestämma om jag köper ett lagerbolag eller startat ett från scratch. Men jag funderat på smartast sätt att hantera det här med bokföring. Finns det några erfarenheter här ifrån tex Bokio, Fortnox eller liknande tjänst?

Vilken är smartast banklösning?

Många funderingar så alla tips mottages tacksamt

Jag är ju en grottmänniska som tog över ett AB 1989 så nu blir det inte high tech.. Frugan kör löpande bokföringen i Hogia Bokföring och så sköter vi själv bolagets inbetalningar under hela året. Vidare sammanställer vi bokslutet & SIE filen och sen har jag en revisor som gör bokslutet och hjälper till att fylla i mina privata blanketter för typ aktieutdelning. Idag har jag ett reservdels & kassa program som är baserat på fordonsverkstad som jag lägger in alla fakturor i och även kör ut kontant/kort betalning i. Kan även köra e-faktura eller direkt maila fakturan till kunden. Har en kortterminal från Nets på leasing och inlösen avtal med Teller. Har Swedbank som bank både på företaget & privat.

Swedbank har ju en hel del tjänster med betalning & bokförings lösningar men hur dessa är har jag tyvärr ingen koll på.

Nu vet jag inte vad för typ av verksamhet du kommer att ha eller hur det ser ut med inköp/lager eller hur många fakturor du räknar med att fakturera per månad.

Det som varit viktigt för mig är att hålla skuldsättningen så låg som möjligt vilket var bra under t e x pandemin. Många nystartade bolag ser det som viktigt att ha en vräkig bil och en fasad utåt som visar upp att det går bra nu. Det är inte inkomsterna man blir rik på utan saknaden av utgifter.

6 gillningar

Jag har ett AB som omsätter någon 100k i månaden utöver mitt vanlig jobb. Använder Bokio och det är så jävla smidigt.

Jag är konsult så säljer bara timmar till en eller ett fåtal kunder i månaden. Så inga större mängder fakturor och inte heller några större kostnader utöver en mobila och lite annat sådant.

Mycket klokt, behöver inga flashiga grejer förutom en bra dator och telefon :smile:

Intressant, använder du deras tjänst fullt ut eller bara delar av den? Förstod det som att man kan ha konto och allt hos dom och då "slippa" banken.

2 gillningar

Precis. Just nu håller de på att byta bank så vissa saker funkar inte. Tex så slutade Bokio kortet att fungera som en liten överaskning i Torsdag.
Men de fixade bankgiro och allt sådant.

Allt mot SKV sköts "automagiskt"

Så tänker du vara liten företagare så kan jag varmt rekommendera detta.

Du skulle nog klara detta bra med ett enkelt bokföringsprogram och en redovisningsbyrå så länge du omsätter under revisorkravet. Men beroende på vilken bank du har så har de flesta bankerna bra lösningar för mindre bolag så jag skulle nog börja med att undersöka vad din bank kan erbjuda. Vad det gäller Fortnox har jag inga goda erfarenheter. När man som företag handlar av ett företag som har Fortnox är det ingen rolig historia och få en specad faktura på sin betalning, man får bara ett kvitto.

Det verkar onekligen smidigt med allt på ett ställe, företagskonto och enkel bokföring till ett helt överkomligt pris

Har hört mycket positivt om Fortnox när man är företaget som har tjänsten, men tror dom är mer inriktade mot större företag

Nyfiken på din sidosyssla. Vill du dela med dig av du gör vid sidan om?

Man få väl nästan utgå från att han byter någon fläktrem i veckan, likt @RolexJocke :grin:

3 gillningar

Min redovningsbyrå använder Fortnox och ser allt som händer där. Mycket nice. Faktum är att just låta redoviningsbyrå lösa allting, precis allting, är ett starkt tips. I alla fall om du inte är intresserad av detta själv.

När det kommer till banker så är de mäckigast – de är faktiskt rätt ointresserade av att ta in nya företag stundtals.

Kobra? (alltså Fordonsdatas system)

Det är ju också lätt att räkna på när det är dags att lämna över till redovisningbyrån. När du får in mer på ditt eget nedlagda arbete än vad en sådan tjänst kostar.

625 kr i timmen betalar jag, för en dam som kommer till kontoret en gång i månaden och drar igenom allt på några timmar.

Men det är bra att lära sig gunderna själv i början när det bara är någon enstaka faktura att bokföra.

Utvecklingsarbete. Antingen via vissa freelance tjänster eller via tidigare jobb. senaste året har det varit tidigare uppdrag som hör av sig igen och vill ha vidare utveckling av sina tjänster.

2 gillningar

Kul! Väldigt nice att du går det till att rulla runt :slight_smile:

Nix, PBS V2 & Meko Pro.

Får säga nej till saker. Skulle säkert kunna klara mig med bara det fast jag trivs ganska bra på mitt vanliga jobb.

1 gillning

Jag har inget sidogig, men vill gärna. Gillar mitt jobb, och de fördelar trygghet det ger.

Men hade väldigt gärna haft någon form av sido verksamhet. Har ej kunskapen att skriva kod.

Ska fnula på något, har lovat mig själv att försöka dra igång något innan jag blir 40. Ca 3 år kvar. Får se om jag lyckas, har 1 år kvar av super-småbarnsliv :heart_eyes_cat:

1 gillning

Har knackat kod sedan vic20. Var med i Demo grupp å knackade assembler i tonåren så är den där tvättäkta nörden :slight_smile:

1 gillning