Spotlight drar batteri?

Tyckte att min MBP drog mycket batteri. Kollade och ser att det är Spotlight som är den största konsumenten. Vad om detta? Jag har inte använt Spotlight på minst en vecka. Kan man “döda” Spotlight? Till saken hör att jag använt Safari och Kartor ganska aktivt, ändå ligger Spotlight högst.

Spotlight är en viktig funktion som man inte ska stänga av. Det är den som gör att du hittar filer på din datorn.

Varför drar den så mycket ström? Eller det kanske det ofta gör?

Den indexerar det som finns på hårddisken. Flyttar man/ändrar mycket på hårddisken arbetar den ofta. Speciellt vid uppdateringar av macOS kan den gå bärsärk. Så ja jag skulle säga att det du upplever är normalt.

1 gillning

När du inte ska använda din Mac, sätt den som sleep/vila så ska den göra saker som indexering under tiden. Förutsatt att den inte går på batteridrift då.

Måsta tjata lite till om detta. Spotlight fortsätter att dra mycket batteri. Jag stänger bara av datorn någon gång i månaden, annars alltid i vila. Jag har inte laddat ned något nytt macOS eller andra stora program. Ska det verkligen vara så att Spotlight drar så mycket ström?

Går fläktarna extra mycket? Du kanske behöver indexera om Spotlight men gör detta när du går och lägger dig så datorn får arbeta under natten.