Spotify uppges planera uppsägningar denna vecka

Från sajten:
image

Spotify ser ut att bli näst i ledet att säga upp personal efter ett tufft år för teknikbolagen.

Det är Bloomberg som rapporterar att Spotify planerar att säga upp anställda denna vecka och att det blir fler än under personalnedskärningen i oktober när 38 anställda sades upp. Anledningen sägs vara på grund av den skakiga ekonomin och att annonsintäkterna börjat dala. Spotify har ungefär 9 800 anställda och ingen vet ännu hur många som kommer få gå i nedskärningarna. Spotify har avböjt att kommentera uppgifterna.

Uppdatering:

Spotify har meddelat under dagen att de säger upp sex procent av sina anställda. Daniel Ek skriver att anledningen är att kostnaderna har ökat två gånger så snabbt som intäkterna under 2022.

Via: Dagens PS

alltså. Har teknikbolagen haft ett skakigt år 2022?. Hade de inte guldår under pendemin?. Växte dig sig för stora då och när efterfrågan nu gått ner till "normalt" igen får de problem?

Kan någon som förstår förklara detta för en simpel arbetare som mig?

Precis så har jag uppfattat det, iallafall när det gäller Microsoft och Google. Dessutom har man anställt folk för att undvika att dom går till konkurrenterna, utan att egentligen ha någon uppgift för personerna.

I Spotifys fall kan det ju kanske vara så att VC-kapitalet inte flödar lika fort när ekonomin i helhet går knackigare. Spotify har väl aldrig tjänat några pengar...

2 gillningar

Säger inte så mycket om man inte vet hur många anställda de har…

9 500-10 000.

1 gillning

Kan inte vara kul nu att hänga löst på jobbet, många som kommer att få det tufft.

Vi har ju en hel generation som inte har upplevt nått annat än högkonjunktur. Har du dragit på dig höga bolån, leasingbil så kan det bli kämpigt

Om jag får gissa har de många anställda för att komma på nya fräcka grejor. Det misslyckas de med och när det blir allt större fokus på avkastning istället för tillväxt tas många tjänster bort.

1 gillning