Spotify tänker höja priserna igen

Från sajten:
image

Enligt Bloomberg så planerar Spotify att höja sina priser en andra gång på bara ett år.

Prishöjningen sägs bli mellan 10 till 20 kronor mer i månaden beroende på abonnemangsplan. Eftersom det även ska tillkomma en ny abonnemangsform utan ljudböcker, som möjligtvis behåller nuvarande pris på 119 kronor i månaden.

Enligt Bloomberg kommer prisjusteringarna ske redan denna månad. Detta är Spotifys andra prisökning på ett år, efter att inte ha höjt priserna sedan 2011 fram till 2023. Trots högre kostnader har streamingtjänsten sett en fortsatt tillväxt i antalet prenumeranter.

Via: 9to5mac

Läs mer:

De intensifierar arbetet med det ljusa temat och utvecklingskostnaderna skenar iväg. Konsulter har målat ett inspirationsrum vitt på kontoret, utvecklare har rest till Japan för att inspireras av flaggan, projektledare har besök vita sandstränder …

(Förlåt @Hakan_Ander)

2 gillningar

Och ändå lyckas de inte betala mycket till artisterna. Jag fortsätter använda Apple Music.

Apple Music Song Royalties Almost Twice As Much As Spotify - Music 3.0 Music Industry Blog

2 gillningar

Att ha Spotify är lika självklart som att ha vatten från kranen för familjen så det är bara att betala. :face_with_diagonal_mouth:

2 gillningar

På en miljon streams drar Apple in nästan 4300 mer dollar att dela ut till de inblandade? Fattar inte hur jag ska tänka, är Apple Music mycket dyrare per månad eller tar de bara pengar från det stora bankkontor och ger lite av de till artisterna?

2 gillningar

Det finns massor av sätt att lyssna på musik utan att skicka pengarna till det svarta hålet i Spotify. Har aldrig betalat för Spotify (om vi bortser från att det kanske gick några pengar dit vid mitt köp av bilen där det ingår ett konto) och kommer inte heller att göra det.

Tror man får dra in Spotifys gratisabonnemang med reklam i den där mixen för att få svaren :sweat_smile:

1 gillning

Håller med dig om det. Då Apple behåller mer pengar än Spotify och ger betydligt mer till artister så måste de subventionera upplägget. För Apple music är väl inte betydligt dyrare än Spotify

Spotify finns som gratisalternativ så frågan är hur mycket pengar en Spotifyanvändare genererar i snitt mot en Apple music användare. Tvivlar på att en gratis användare genererar lika mycket pengar i reklamintäkter som en användare som betalar för Spotify.

Apple music ger mer till artister. Spotify ligger typ längst nere i listan av alla musiktjänster om man räknar hur mycket de ger till artister per strömning.

Det var jag med på, att de ger mer. Men fattade inte grafiken och siffrorna. Hur de går ihop.

Spotify ger väl och till dess ägare, musikförlagen som sen ger till artisterna?

Samma här. Jag försökte byta för ett par år sedan men det föll på strul inom familjen och att det var så knöligt att föra över spellistor.