Enligt Bloomberg så planerar Spotify att höja sina priser en andra gång på bara ett år.
Prishöjningen sägs bli mellan 10 till 20 kronor mer i månaden beroende på abonnemangsplan. Eftersom det även ska tillkomma en ny abonnemangsform utan ljudböcker, som möjligtvis behåller nuvarande pris på 119 kronor i månaden.
Enligt Bloomberg kommer prisjusteringarna ske redan denna månad. Detta är Spotifys andra prisökning på ett år, efter att inte ha höjt priserna sedan 2011 fram till 2023. Trots högre kostnader har streamingtjänsten sett en fortsatt tillväxt i antalet prenumeranter.
De intensifierar arbetet med det ljusa temat och utvecklingskostnaderna skenar iväg. Konsulter har målat ett inspirationsrum vitt på kontoret, utvecklare har rest till Japan för att inspireras av flaggan, projektledare har besök vita sandstränder …
På en miljon streams drar Apple in nästan 4300 mer dollar att dela ut till de inblandade? Fattar inte hur jag ska tänka, är Apple Music mycket dyrare per månad eller tar de bara pengar från det stora bankkontor och ger lite av de till artisterna?
Det finns massor av sätt att lyssna på musik utan att skicka pengarna till det svarta hålet i Spotify. Har aldrig betalat för Spotify (om vi bortser från att det kanske gick några pengar dit vid mitt köp av bilen där det ingår ett konto) och kommer inte heller att göra det.
Håller med dig om det. Då Apple behåller mer pengar än Spotify och ger betydligt mer till artister så måste de subventionera upplägget. För Apple music är väl inte betydligt dyrare än Spotify
Spotify finns som gratisalternativ så frågan är hur mycket pengar en Spotifyanvändare genererar i snitt mot en Apple music användare. Tvivlar på att en gratis användare genererar lika mycket pengar i reklamintäkter som en användare som betalar för Spotify.
Apple music ger mer till artister. Spotify ligger typ längst nere i listan av alla musiktjänster om man räknar hur mycket de ger till artister per strömning.
För att ”förbättra tjänsten och investera i utveckling” höjer Spotify nu priset på sitt premiumabonnemang i USA.
Spotify har meddelat att priset för premiumabonnemanget i USA ökar med en dollar till 11,99 dollar per månad. Prishöjningen motiveras med behovet av att investera i och utveckla tjänsten för att erbjuda en bättre användarupplevelse.
Detta är den andra prishöjningen inom ett år och följer liknande höjningar från konkurrenter som Apple och Amazon. I Sverige kostar Spotify Premium 119 kronor i månaden, vilket är ungefär 8 kronor billigare än i USA efter höjningen.
Finns appar för överföring av spellistor.
Jag fick över sambon för något år sedan.
Nu när flera personer kan redigera en delad spellista saknar jag inget från Spotify.
Apple brukar radera hela biblioteket om man inte betalar i bara några månader. Riktigt skitigt beteende. Ser trådar om det på Reddit varje vecka tyvärr. Det är väl fan bara en xml fil, kan ju max ta någon kilobyte på deras server.
Men jag använder Apple Music ändå. Tycker apparna har bättre integration med dator/telefon/klocka/homepod.
Varför ska Apple spara listor till folk som inte är kunder? Det rimliga hade väl varit att man kunde ladda hem en backup som man laddade tillbaks när man blev kund igen.