Spotify jagar återigen familjefuskare

Från sajten:
Spotify jagar återigen familjefuskare


image

I ännu ett försök att kontrollera sina användare har Spotify åter igen börjat kräva att få in platsinformation om medlemmarna i en familj. För att få lov att använda Spotifys familjeplan skall användarna bo på samma adress.

Genom att kräva in platsinformation om sina användare hoppas Spotify på att komma åt de som inte bor på samma adress men samtidigt använder Spotifys abonnemang för familjer. Spotify meddelar att all data de samlar in tas bort efter att de verifierat att personerna är på samma plats.

“This data is encrypted and can be edited by the plan owner as needed,” “The location data that is collected during Premium Family account creation is only used by Spotify for that purpose. Once verification of a family member’s home address is completed, we do not store their location data or track their location at any time.”

Spotifys tilltag väcker dels en del integritetsfrågor, en del frågor om vad som definierar en familj och om den här katt och råtta-leken faktiskt kan resultera i att de här användarna nu lämnar Spotify för andra musikstreamingtjänster på marknaden.

Via: 9to5mac

Bra, då kan de ju passa på att göra det omvända, lägga till familjemedlemmar, utan att jag ska behöva säga upp mitt befintliga och teckna nytt (ändra adress går tydligen inte…)

1 gillning

Är det inte höjden av snålhet att fuska så där.
Sen kanske det borde finnas ett abb. där man kan bo en bit bort från varann, man är trots allt en och samma familj sas.

Familjesituationen kan ju se väldigt annorlunda ut också så lite big-brother är det tycker jag. Men Spotify har ju svårt med lönsamhet så alla slantar är väl välkomna.

Ännu en anledning till att inte använda Spotify.

Men menas då att de bar trackar när en skapar ett nytt familjekonto. Eller kommer de börja tracka alla som redan har ett i början också…?
Tycker citatet saxat från Spotify antyder att det bara gäller vid skapandet av ett nytt familjeabonemang?

Lite knäppt, för en familjesituation kan ju ändras på några veckor om åldrarna är dom rätta…

Och om någon är bortrest 14 dagar när de kollar platsinfon då? Blir de utan abonnemang när de kommer hem? Eller kollar de platsinformationen under väldigt lång tid innan de tar beslut om fortsatt abonnemang? Barn som bor på två adresser måste kanske logga in hos varje förälder i fortsättningen. Gissar att barnen som regel använder ETT familjeabonnemang idag. Som gjort för att hoppa över till Apple Music istället.

Bor på olika adresser? Då är det ingen familj.

1 gillning

Så när ni firar julafton för hela familjen kommer bara dom som bor på samma adress?

2 gillningar

Så ett barn som bor varannan vecka hos mamma och varannan hos pappa ska ha ett Spotify-konto på vardera adress?

3 gillningar

Vem är det som säger att Spotify kommer sätta åt någon i en sådan situation? Ni bara spekulerar och killgissar.

Kanske för att de har gjort det förr: Spotify is demanding family-plan users hand over GPS data — Quartz

Och då är det bara att bekräfta sin levnadsstatus. Ser inte problemet. Vill ni att Spotify ska överleva då lär varje krona behövas

Så om jag är och jobbar utomlands i en månad ska jag resa hem och bekräfta GPS-position för att fortsätta använda Spotify? Inte alls rimligt.

1 gillning

Jag tycker det är rimligt att jaga reda på fuskare. Är du en fuskare?

Jag är inte ens kund hos Spotify. Jag tycker bara det är orimligt att alla i en familj måste bo på samma adress.

1 gillning

Det tycker jag annars skulle man kunna hävda att alla 13 syskon är en familj men alla bor på olika ställen

Vad gör det för skillnad om 13 syskon bor i samma hus eller olika hus? Ska man straffas för att man har flera bostäder?

Tyck vad du vill men det är inte Spotifys definition av en familj.