Spotify har över en halv miljard aktiva användare

Från sajten:
image

Musikstreamingtjänsten Spotify har nått en ny milstolpe med över 500 miljoner aktiva användare per månad.

Den exakta siffran är 515 miljoner vilket en ökning med 22 procent jämfört med förra året och en ökning med 5 procent jämfört med förra kvartalet. Av dessa är dessutom 210 miljoner betalande prenumeranter vilket är en ökning med 15 procent jämfört med förra året. Den senaste tiden har Spotify satsat på besparingar och effektivisering genom att skrota flera projekt och gjort nedskärningar på cirka 600 anställda.

.@Spotify's strongest Q1 since going public in 2018 and the second largest quarter of MAU growth in our history. Thank you to our teams worldwide for all you accomplished. More here: https://t.co/rkCQ3HWu43 pic.twitter.com/NC8FWGG4sR

— Daniel Ek (@eldsjal) April 25, 2023

Spotify rapporterade en förlust på 225 miljoner euro under första kvartalet 2023. Samma period förra året blev det en vinst på 131 miljoner euro men när företag som Spotify satsar på tillväxt är det så här det brukar se ut. Det är åtminstone något bättre jämfört med föregående kvartal då förlusten landade på 270 miljoner euro. Spotifys VD Daniel Ek sa under den kvartalsrapporten att de tänker prioritera tillväxt, hastigheter och effektivitet under 2023.

Via: The Verge

Hur kan ett företag som hållt på i 15 år och nu ha 500 miljoner användare fortfarande inte tjäna pengar. Något i deras affär är helt klart fel.

5 gillningar

Ja, det gör mig alltid skeptisk till Spotify. Jag förstår att man kan börja med att prioritera tillväxt över vinst men efter 15 år är det något som är fel. Jag begriper inte att det fortfarande kan strömma in så mycket VC-pengar så de kan täcka förlusterna.

3 gillningar

Ett ljust tema kanske är räddningen. :nerd_face:

Det ser tyvärr mörkt ut.:wink:

3 gillningar

Var är pappa-skämts emojin när man behöver den? :older_man: