Spotify anmäler Apple till EU för konkurrensbrott

Ja om du upplyser kunden om alla alternativ och kunden väljer. Men i detta fallet så fick ju kunden bara reda det dyra när kunden defacto kunde få samma tjänst billigare. Hade det bara funnits ett pris för kunden eller om kunden kunde laddat ned appen någon annanstans så hade detta inte varit något att straffas för

Apple har förbjudit Spotify att marknadsföra ett alternativ till prissättning på tjänsten

Är det inte kundens sak att kolla upp vad som gäller och vad som är bäst för denne? Jag hänger inte med riktigt i det resonemanget att ett säljande företag ska göra en marknadsundersökning till sina kunder. Du är väl egen företagare? Skickar du dina kunder till billigare konkurrenter?

Fast man har ju alltid kunnat teckna Spotify visa deras hemsida. Det är väl upp till kunden att undersöka vart det är billigast. Om exempelvis elgiganten säljer en TV för 20k, men du kan köpa samma TV i en annan butik för 15k, är det inte upp till dig som kund då att köpa TVn på det stället det är billigast och/eller bekvämast för dig?

"Betala med Apple" är dessutom borttaget.

Undrar hur många kunder 3 skickar till Hallon om året?

Ja det kan man fundera på :joy: De som inte har råd att handla nya appleprylar från Apple får handla telefoner med repiga portar på Swappie, det är sen gammalt

Swappie iPhone med ett ful Spotify är ju ändå lite bättre än Android. :joy::joy:

Fortfarande förstår ni inte

Det är samma butik där kunden inte får reda på alla alternativ pga girighet före sitt köp

Nuförtiden ja. Men inte de 10 år som det handlar om. Apple har ju gjort anpassning de senaste åren

Nej men med ditt resonemang så skulle EU tvinga Apple att skicka sina kunder till Google.

Det handlar om monopol och manipulation av prissättning

En sak förstår jag iallafall, dags att lämna tråden och gå och knyta sig. Åyerkommer imorgon pigg och rask. :joy:

Spotify har inte tillåtit nya prenumerationer via App Store sedan 2016. De premiumkonton som fortfarande låg kvar med gamla pågående prenumerationer via App Store avslutades av Spotify i sommaren 2023.

Apple ändrade lite i sina regler 2022 och tillät då ”reader-appar” att åtminstone få ha en weblänk till sin egen hemsida i appen. En sådan länk har dock Spotify inte lagt in i sin iOS-app, jag gissar som envis princip i sitt korståg mot Apple där de väl tycker att övriga villkor i App Store gränsar till censur.

Jag tycker det är lite synd att EU i sin motivering trycker så mycket på det där med "att det kan ha lett till att iOS-användare betalat avsevärt högre priser för musikströmning", för det har inte hänt i någon större omfattning i praktiken och det är inte 30%-pålägget som beslutet gäller i sak.

Visst är App Store Apples ”egendom”, men apparna som förmedlas där är ju utvecklarnas egendom. Och det blir märkligt när Apple begränsar appägarna att fritt få kommunicera med sina kunder via sin egen app. Apple har monopol på förmedling av appar till iPhone-användare. Det finns bara en affär, och den har blivit en viktig digital arena. Då ska man inte missbruka sin ställning, särskilt inte när man börjar konkurrera inom samma områden i media och nöje.

Apple ska ha kred för att de gjort bra verktyg för utvecklare att göra appar på en säker och lättanvänd plattform. Men det har de gjort även i egenintresse. Det var viktigt för dem med alla appar för att kunna erbjuda en fullständig produkt. "There is an app for that". Nu har Apples plattform vuxit och de har makten att styra marknader, inte bara inom sitt eget kärnområde. Då är det bra att EU sätter ned foten. För drar man utvecklingens tangent vidare skulle det kunna bli en framtid där Apple och några bolag till blir totalt dominerande på allt fler marknader. Om det inte redan är så.

Vem ska sätta ned foten? Vem ska ha makten att bestämma? Konkurrens och en öppen transparent marknad är bra. Men den behöver samtidigt regleras, för den som är störst kommer alltid vilja bestämma och helst inte vilja släppa in ny konkurrens. För ett storföretag har aktieägaren större makt än kunden. Heja EU! :eu: :slightly_smiling_face:

Jag gissar att efter överklaganden kommer de nu beslutade böterna kanske aldrig betalas. Så är väl läget med eftertaxeringen som EU dömde Apple till för undanhållen skatt via Irland. Men det spelar mindre roll om böter för det som varit inte betalas, korrigeringar har skett och kryphålet finns inte längre kvar. Och vad gäller att främja en öppen digital marknad har EU gått in med DMA. Det återstår att se hur den fungerar, efterlevs och eventuellt får justeras framöver.

1 gillning

Liknelsen haltar eftersom det inte finns både Ica och Coop i iOS-världen. Jag läste en annan liknelse:

Att köpa en iphone är som att köpa en väska från en modefirma med egna butiker, t.ex från Benetton. Tänk om Benetton sedan hade makten att kräva att det enda du kan stoppa ner och bära med i väskan är saker du köpt i deras butik, som de har granskat och godkänt. För din egen säkerhet! :wink:

Jag tycker att fri företagsamhet ska råda, det är ju kunderna som ser till att företagen överlever. Gör man bort sig så försvinner man då kunderna överger en. Så länge det finns alternativ som kunden kan välja är de ju inte då fast att inte kunna välja bort ett företag. EU är ju bra på många sätt och vis men ibland styr de upp lite för mycket. Det är väl ett företags rätt att ta sina egna beslut och driva det i den riktningen de önskar så länge de inte bryter mot några lagar. Om Apple är så dåligt för utvecklarna så finns ju Google och om de har bättre appar i sin affär så kommer ju användarna att vända sig dit istället. Var och en väljer ju i slutändan vem de vill gynna.

Det är inte förbjudet i EU att lyckas, växa och bli dominerande. Men vi har regler om att när ett eller några företag blir dominerande på sin marknad så får de inte missbruka sin ställning. Det finns tydliga sådana tendenser, hos både Google och Apple. Kunden har då inte längre makten, att överge den ena leder ju bara till ett totalt monopol. Då får samhället markera och dra ett streck i sanden. Så tolkar jag EUs agerande nu.

Och det finns liknande risker inom musikbranchen också. Spotify är ingen duvunge som det är synd om.

Finns även en annan aspekt. På vissa områden som är viktiga för samhället råder mer regleringar än på andra. Jämför till exempel elförsörjning och telefoni. Historiskt har samhället ofta valt att ha statligt monopol, men även där det inte varit det har marknaden reglerats noga. Man kan i en föränderlig värld börja tänka så om våra digitala marknader. Google och Apples appbutiker är en form av infrastruktur som vi alla, både kunder och konkurrerande företag är beroende av. Då måste det skötas snyggt.

4 gillningar

Hur många gånger skall jag behöva skriva det. Den möjligheten har inte funnits på ett bra tag.

Bra skrivit!:+1:t3:

Okej jag omformulerar

Vore intressant att veta om någon här på bubblan upptäckt (när det begav sig) att man betalade 30 procent mer för Spotify än man borde gjort och gjorde något åt saken

Häromdagen köpte jag en flaska olivolja av bättre sort på Coop för 197:- såg senare att den fanns på Maxi för 180:-

Jävla Coop, jag borde verkligen göra något åt saken🤷🏻‍♂️

1 gillning

Upptäckte att Spotify vill att jag matar in mina betaluppgifter utan att ha någon form av 2FA vid inloggning. Kändes tryggare att betala via Apple.

1 gillning