Spara steg, pengar och på miljön med smarta termostater

Hur vet jag om jag har HAN-Port RJ45

Såg nu jag inte verkar ha de. Går de koppla in de på nått sätt ?

RJ45 är ett interface för nätverkskabel, jag tror inte att du har några sådana han-portar…på sin höjd honor men sitter sådana interface på sådan här utrustning i något sammanhang? Däremot sitter sådana på dina nätverkskablar.

En polare som är student och bor i lägenhet bytte till Tibber och han har sparat lite granna. En hundring eller så genom att minska förbrukningen då han ser vad som förbrukar ström och anpassa förbrukningen efter när strömpriset är lågt.
Du kan räkna på om det är något som lönar sig för dig och hur mycket du är beredd att anpassa dig.

Det finns en port på nyare elmätare som heter HAN-port. Den använder RJ45 eller RJ11/12 som interface. Det är alltså inte en hanport i den traditionella hone/hane när det gäller kontakter.
I den porten så kan man koppla in extra utrustning. Bl.a. har Tibber en enhet som de kallar Pulse som gör att man kan se elförbrukningen i real tid.

Ah ok. Jag skulle vill koppla in en sån enhet. Går de fixa en sån kontakt i efterhand ?

Har han en sån Pulse för att se vad han förbrukat för att anpassa sig?

HAN-port är ett Interface på nya uppkopplade elmätare som vi alla skall få - den liknar RJ45 men utöver det har det inget med ethernet att göra.

Aha, då är jag med. Vilket abuse av namn när man rör sig i ämnet portar :slight_smile:

Väldigt få elmätare som har en sådan port i Sverige idag. Kommer att bli vanligare de närmaste åren allt eftersom man byter ut elmätarna till modernare enheter.

Han anpassar sig efter vad priset är just nu vilket man ser i appen. Det går även i app:en se en dag i efterskott när man förbrukat per timme.

Det är nog inte en svensk förkortning :).

Nej, så kan det ju vara :slight_smile:

Alla nya elmätare som monteras i Sverige ska ha HAN-interface. Senast 2025 är det som gäller.
Men HAN-interface har det pratats om i en massa år så det är inget nytt “buzzword”.

Måste det verkligen vara just HAN? Det finns ju andra Interface också.

Det är ett datakommunikationsgränssnitt så att det är inget fel på det sättet att man använder RJ45 eller RJ11.
RJ45 är ju inte låst till Ethernet eller vice versa.

“Port för lokal kommunikation” brukar det heta.
En mätare med HAN-plugg. (P1)

Som synes så sitter den under det plomberade plintlocket. Men det brukar finnas en gummigenomföring så man kommer åt den ändå..

Så här står det i manualen till en ny elmätare:

Consumer information interface
Consumer information interface (P1) provides consumers with information to optimise their
energy consumption and/or production. The interface transmits metering data to a consumer
application, such as an In Home Display, and powers connected devices with up to 250 mA of
power.

Nej så klart, menar bara att om man har en HAN-port och sedan försöker ansluta en enhet som använder en annan typ av interfaceprotokoll så händer det ju inget oavsett om det är RJ45 i båda eller inte :slight_smile:

Så är det ju alltid när man använder en öppen standard för anslutningar. :slight_smile:
Tänk så mycket prylar som använder en serieport som interface.

Lärde mig något nytt då jag blev nyfiken att kolla upp RJ45 och lärde mig att jag har kallat det fel i alla år. Porten/kontakten heter 8P8C (8 position 8 contact) och RJ45 är en specifik ordning på kablarna som har med telefonsystemet att göra. (Källa: wikipedia).
Kommer att fortsätta kalla det för RJ45. :slight_smile:

1 gillning

haha fascinerande :slight_smile: