Sous vide – vad skall man tänka på vid nyköp?

Tänkte börja kolla på Sous vide och inser att det verkar finnas lite olika varianter och vad som är kompatibelt med vad.

Såg att några som heter Anova har fina rabatter men det var ju lite små stegens tyranni att gå in där och när jag plockat på mig allt som behövdes utöver pumpen så var priset upp i 3000 kr.

Vad har ni med erfarenhet för råd att ge till en nybörjare?

Vad jag förstår från bekanta som använder det är att själva sous vide maskinen spelar ingen större roll, de alla ger ungefär samma resultat. Dock är det viktigt med en bra vakuum maskin så att du enkelt och bekvämt kan vakuumpacka det du ska köra i sous vide. Jag körde på nån enkel variant från OBH nordica som exet fick ärva när vi gick skilda vägar. Skulle jag köpa en idag, skulle jag satsa på någon lite dyrare variant. Funkar ven bra att marinera kött (och därigenom även möra det) om du ska grilla det. Skulle nog kika på nåt sånt här

1 gillning

ANOVA är helt ok som konsumentprodukt, reas ofta ut billigare. Jag har både ANOVA och OBH (2 boenden), inte upplevt en större skillnad mellan dem. Viktigaste är att de håller temperaturen och klarar av att cirkulera tillräckligt med vatten.

Vacuumförpackare finns allt från Amazon basic till lite dyrare andra versioner. Går till och med att hoppa den helt till en början. En minigrip påse som du kör ner i vatten pressar ut luften och sedan stänger du den helt enkelt. Har både en OBH och och en Amazon basic. Tycker båda är lika bra fast den andra är dubbelt dyrare.

Behövs ingen dyr "bytta" att tillaga i heller. Allt från större kastrull till billiga större plastkärl från t.ex. Jula fungerar bra. På en kastrull kan man ha plastfolie eller aluminium folie på. Viktigt för att förhindra att vattnet avdunstar om man köra något en längre tid. Jag körde med stor kastrull och billiga stora plastlådor där jag klippte ut plats för cirkulatorn i locket till en början. Nu har jag skaffat mera dedikerade byttor med.färdigt utskurna lock. Finns i olika storlekar Kantin GN 1/2 med lock för sous vide (Anova, Champion, Steba

Då du använt den en tid faller också behoven på plats bättre och du vet vad du vill köpa.

1 gillning

Jag köpte min cirkulatior på rusta för 399kr, har haft den i säkert 5 år, och istället för vacuumaskin så kör jag med Toppits Safeloc-påsar som är godkända för +90°C

Och en stor kastrull från IKEA

1 gillning

Jag har en äldre Anova som fungerar hur bra som helst. Den går på Wi-Fi så jag kan styra den via app, leta upp recept i Anova appen. Ställer in temp och tid i appen och kör igång. Började med att koka i kastrull i början , sen köpte jag prylar från Sousvidia när de hade rea. Skrev lite om det här Hur steker eller grillar ni er kyckling? - Nr 10 av Bulldog76

Jag körde med alufolie som lock, men gillar byttan jag har skarpt. Speciellt med magneterna i botten till silikonpåsarna.
Funkar utmärkt utan vacuummaskin. Bara man har något som är godkänt för matlagning.

1 gillning

Tack för alla svar! Finns det något märke som känns lite bättre att ha ändå? Jag har inget emot att betala lite extra för upplevd känsla av kvalitet :smiley:

Den skickliga kocken jag har i familjen(svärsonen) körde länge med en enkel sous videmaskin, plastlåda från IKEA och ingen vacuummaskin.

Skulle dock själv resonera som du, ersätta de yttersta kocktalangerna med en bra pryl..:sweat_smile:

1 gillning

Meddela vilken du köper så vi andra kan hålla oss borta :joy:

Haha, jag ska nog inte köpa någon då jag tror det är lite som AirFryer. Kul och bra någon enstaka gång, men blir annars mest liggande. Så ni kan lugnt köpa utan problem..:joy:

Hm. Svårt att säga. Förr, när jag köpte min och gjorde research så var Anova riktig bra. Särskilt pris/ prestanda. Killgissar att de fortfarande håller bra klass. :sunglasses:

1 gillning

ANOVA är en bra medelväg.

1 gillning

Power har sitt Point varumärke:
POINT POSVC100N SOUS VIDE-MASKIN - Power.se

De har 5 års garanti på dem.

Jag har den vaccumförpackaren som @MrMustang länkat tidigare. Den har ju även den där extra slangen för att vacca matlådor. Bra.

Sedan som Sous vide använder jag min Instant pot.

1 gillning

Kör Anova! Känns väldigt premium! Och funkar perfekt!

Denna? :rofl: :rofl: :rofl:

Jag är också lite nyfiken. Hur vet man när köttet nått rätt temp? Verkar mest vara chansning/erfarenhet/recept? Borde gå med en meater annars kanske.

Tempen blir bra om man följer rekommendationer på antal timmar som man hittar i Sous Vide recept/hemsidor. det spelar ju ingen roll om det ligger lite längre. det blir ju aldrig varmare än inställd temp på Sous Vide maskinen.
Att köra längre tid är oftast ingen nackdel det blir mört, förutom riktigt mört oxkött, typ oxfilé och rostas. det är redan mört i sig.
1,5 timme har funkat för mig när det gäller hel fläskfilé, oxfilé som inte är för tjock. Ryggbiff mm. Jag ställer oftast på 1,5 för sådana maträtter.

Har dock ännu inte kört typ stora bitar av bringa mm som ska vara i typ 20-24 timmar. Men det ska med testas någon gång.

Det där är ju inte helt fel. Kanske bättre med kött och venkliniken än det som nu ofta finns, hud och ven. För en som hade hudproblem i tonåren var det med viss nervositet man klev in på hud och ven... Men det roligaste var när jag var i 20-årsåldern och träffade gammal gymnasiekompis i väntrummet och han såg om möjligt ännu mer obekväm ut. När jag satte mig bredvid honom berättade han direkt om problemet han hade med sin snabel och sa att det var så bra att träffa mig där och inte vara ensam i sin skam. Jag som var där för finnar tyckte hans berättelse var ganska intressant..:joy:

@Zop kanske ska flytta det här..:rofl: