Sony lanserar PlayStation 5 Pro med en rejäl prislapp

Från sajten:

Sony har nu officiellt presenterat sin svindyra Playstation 5 Pro som även erbjuder en hel del prestanda.

Den nya konsolen kommer med en imponerande 2TB SSD och en DualSense-kontroll. Hyllade spelet “Astro’s Playroom” kommer även finnas förinstallerat. Vill du ha ett vertikalt ställ till din nyinköpta PS5 Pro får du dock betala extra. Den stora nyheten är den förbättrade grafiken, tack vare ett kraftfullare grafikkort som lovar 45 procent snabbare rendering av spel än nuvarande PS5 samt avancerad ray tracing för bättre ljusreflektioner. Sony lovar även gaming i 8K-upplösning och AI-driven uppskalning för skarpare bild.

Priset? Minst 9 000 kronor efter att moms och annat bakats in i den officiella prislappen på 799 euro. Vill du ha en diskläsare så måste denna köpas separat och den kostar strax under 1 500 kronor. Men vill du ha det absolut fetaste i konsolväg 2024 så kanske det kan vara värt prislappen för att njuta av ännu vackrare grafik. Spelkonsolen släpps den 7 november och förhandsbokningarna öppnar den 26 september.

Kommer du att köpa Playstation 5 Pro när den släpps?

Riktpriset är 10 490 kronor, och då utan en optisk läsare. Helt sanslöst dyrt med tanke på att det inte finns många titlar som är unika för PS5, än mindre för de funktioner som PS5 Pro har. Men å andra sidan så kostar ett grafikkort i "mellanklassen" till en PC i princip lika mycket.

Målgruppen är nog ganska liten även om Pro-modellen hade legat lite närmare standardmodellen i pris, de flesta som spelar tv-spel klarar sig nog fint med standardvarianten av PS5.

Verkar gå åt iaf :sweat_smile:

1 gillning

Vi måste prata om varför jag vill ha den här. Jag har inte spelat på flera månader...

2 gillningar

Jag känner verkligen ingenting för den.

Uppgraderat min vanliga 5a med 4TB ssd får ta och hoppa över det här tror jag.

Har inget behov alls, vanliga kommer funka bra nog.. speciellt när jag har min superdator haha.

Undrar hur långt bort Playstation 6 är nu när det släppt Pron till femman? Jag köpte en PS4 till ungarna eftersom PS5an var omöjlig att få tag på när den släpptes. Det känns som det är lika bra att köra på med fyran och vänta till sexan när de flesta spelen som kommer till femman också kommer till fyran.

Nu vet jag inte hur långt det är till ps6 släpps men för mig när jag bytte från ps4 till ps5 var det som ett helt ny värld. Älskar ps5an.
Kontrollerna är magiska, menyn är riktigt bra och grym grafik. Sen är den tyst med, min ps4 kunde låta rätt mycket.

1 gillning

Från sajten:
image

I Storbritannien sålde PlayStation 5 Pro och 30-årsjubileumsutgåvan slut omedelbart, bara för att sedan dyka upp till ockerpriser på andrahandsmarknaden.

På sajter som eBay har 30-årsutgåvan snabbt dykt upp till priser som är flera gånger högre än de ordinarie. Priset på konsolen ligger på omkring 14 500 kr i Sverige med en extra handkontroll, men i Storbritannien säljs den nu för upp emot 90 000 kronor på andrahandsmarknaden.

PlayStation 5 Pro-konsolerna har ännu inte börjat säljas på den amerikanska marknaden, men det förutspås att situationen kan bli lika problematisk där. Även här i Sverige har förbokningarna av PlayStation 5 Pro snabbt sålt slut hos återförsäljare som Webhallen.

Det omdiskuterade priset på 10 500 kronor verkar inte ha avskräckt svenska konsumenter, eller så kan vi förvänta oss att dessa konsoler säljs vidare för ännu högre priser efter lanseringen den 7 november.

Via: Insider-Gaming

Det handlar mest om att ungarna har en hel setup med fyran, med kamera och fyra fjärrkontroller. Är relativt mycket pengar. De klarar sig alldeles utmärkt med de spel som de har och det är inte värt att lägga ut pengarna på en liknande setup med femman.

Själv så spelar jag inte TV-spel.

Var nära på att förhandsboka en men lyckades hålla mig i skinnet :rofl:

Blir väl en PRO ändå så småningom

2 gillningar

Tänkte precis skriva vad kostar det motsvarande PC men å andra sidan kan man göra så mycket mer med en PC

Klart du gör 8K Galore

Det finns en hel tråd om det på Sweclockers =)

Svaret är ungefär lika dyr, eller dyrare.

Sedan så har priserna på grafikkort till PC varit helt galna sedan pandemin i princip. Ett bra kort kan gå på 10K, vilket är helt sanslöst.

1 gillning

Från sajten:

Veckan innan Playstation 5 Pro släpps har Digital Foundry delat med sig av manualen som följde med i deras recensionsexemplar.

Processorn är tydligen en AMD Ryzen Zen 2 8-core/16 trådar med en RDNA baserad grafikmotor. Den nya grafikmotorn ger oss 16,7 TF (TeraFlops) jämfört med Playstation 5 som ger oss 10.23 TF. Detta betyder att vi kan förvänta oss betydligt vackrare spel.

I manualen får vi också reda på att den innehåller 16 GB GDDR minne och även ett 2 GB mindre minne för att hantera enbart konsolens uppgifter och det är inte kopplat till spel. Hårddisken är en SSD med 2 TB lagring. Vilket gör att vi kan installera fler spel direkt utan att behöva komplettera med en SSD direkt för att utöka utrymmet på hårddisken. Elaggregatet ligger på 390W vilket är 50W mer än tidigare modeller. Enligt uppgift använder den dock ej 390W övertiden.

Playstation 5 Pro släpps den 7 november och kostar 10 490kr

Vad betyder Teraflops?

När man pratar om teraflops i samband med grafikkort, syftar man på den beräkningskapacitet som kortet har för att utföra flyttalsoperationer per sekund. Det är ett mått på hur många biljoner beräkningar (i teraflops) grafikkortet kan utföra, vilket är särskilt relevant för grafikintensiva uppgifter som spel, videoredigering och 3D-rendering.

Frågan är om det är värt att uppgradera från. vanlig ps5 :thinking:

Från sajten:
image

Nyligen släppta PlayStation 5 Pro verkar inte ge samma vinster för scalpers som den ursprungliga PS5-konsolen.

Vi kanske kan tacka både prislappen på 10 490 kr och Sonys tillverkningskedjor för att konsolen finns tillgänglig. PS5 Pro finns nämligen hos både återförsäljare och på andrahandsplattformar med priser nära eller till och med under marknadspris.

Under lanseringen av vanliga PS5 år 2020 fylldes andrahandsmarknaden snabbt med saftiga prislappar, tack vare hårdvarubrist och enorm efterfrågan. Men idag, med bättre förutsättningar, blir snabba pengar en betydligt tuffare kamp för scalpers som hoppas på storvinster. Undantaget? Den externa skivläsaren – men även den driver bara upp priserna marginellt.

En sak är säker: de som är ute efter en PS5 Pro slipper ruinera sig mer än vad konsolen redan kostar.

Via: The Gamer, FZ