Sonos sätter äldre produkter på konstgjord andning

Vad jag förstår så kommer du kunna para ihop med de nyare så funkar de ändå?

Fantastiska nyheter! TACK!

Det tror jag inte - det blir nog separata system om du har något gammalt med.

Tänker lite som AirPlay (2) En högtalare har den funktioner, skickar vidare ljudet till nästa (i samma grupp).

Kanske så att sonos kan få till något api mellan old och ny. Skicka vidare ljudet i samma grupp… :thinking:

Jag tänker att de kommer ha principen minimal effort för att hålla dem vid liv.

I slutändan finns det nog inget sätt att komma runt det faktum att det krävs ny hårdvara för nya funktioner inom teknik.

Om Spotify breakar ett gammalt api får du ta det med dem men att få gammal utdaterad hårdvara att fungera med ny mjukvara är svårt. Det man kan begära är att Sonos grejer fortsätter att fungera som de gör nu.

Mao är det hög tid att sätta äldre Sonos-enheter på ett separat IoT-Vlan. (Borde dock göras med alla “smarta” prylar)
Är det någon här på TV som har lyckats med detta konststycke och fått allt att lira? Jag har försökt men fick inte till Airplay-funktionen, som är ganska central i detta fall.

Smart, sätter du upp det i routern då? För mer skydd mot IoT hackers… :wink:

Spårkpolis som jag är måste jag kommentera. Förlåt.
Ska i texten stå ”än en gång” inte ”en än gång”.

Stavningspolis som jag är så stavas det Språkpolis :wink:.

1 gillning

Är glad jag för flera år sedan behöll min gamla Denon / Dali anläggning och lade till en Chromecast för 350 kr istället för att kasta ut allt för Sonos multiroom

1 gillning

Tack!

Vore det inte bättre och mer logiskt för Sonos att skapa en liten enhet som sköter den tunga delen som tydligen behövs men med processorkraft och minne och som sen skjuter ut ljudet till deras högtalare, gamla som nya? Alla enheterna sitter ju i sitt eget lilla nätverk. Denna enhet kan man sen kassera och byta ut nästa gång de bestämmer sig för att den inte räcker till. Men jag antar att i grund och botten så vill de att deras kunder ska köpa nya produkter - PROFIT IS ALL THAT MATTERS WHEN IT COMES DOWN TO IT!

1 gillning

Kallas inte det vanlig stereo med dumma högtalare? :slight_smile:

Jag tycker det är lite orättvist att säga att Sonos är ett girigt företag med tanke på att de är dem som hållt liv i sina gamla produkter längre än många andra.

Och som verkar behöva påminnas, Sonos har aldrig sagt att deras gamla produkter skall sluta fungera, bara att de inte får uppdateringar.

Nja jag säger inte att de är ett girigt företag men samtidigt så uttryckte någon tydligen en oro på ett årsmöte för aktieägarna att detta beslut skulle ”backfire” men beslutet togs ändå. De är ju trots allt ett börsnoterat företag som krävs skapa vinst år efter år.

Och samtidigt så finns där ju en risk att saker slutar att fungera om externa tjänsters API:er skrivs om. Mitt förslag på en ny enhet som tar hand om den tunga biten skulle i praktiken göra så att gamla Sonosprodukter kan få ett evigt liv.

Håller med om att en Sonoshub fan vore helt rimlig - den skulle kunna innehålla massor av processorkraft och logik - skapa HomeKit kompatibilitet osv…

1 gillning

“En extern enhet som gör den tunga biten”

Det är ju det som funnits hela tiden och numera är AMP:en.

Nu får du väl ändå ge dig Esse…AMP:en är ju inte samma sak som en hub :joy: Den klara ju ”bara” av externa ”vanliga” högtalare.

Precis min poäng :wink:

Ja det är ju iofs “tungt” :rofl: