Sonos sätter äldre produkter på konstgjord andning

Från sajten:
Sonos sätter äldre produkter på konstgjord andning | Teknikveckan


image

Senare i år kommer Sonos skicka en hel del produkter till de sälla jaktmarkerna genom att inte längre stödja dem i kommande programuppdateringar. Men de kommer fortfarande fungera att använda.

Denna nyhet kommer i skuggan av den massiva kritik man fick för sitt Trade up-program där Sonos erbjöd en rabatt på 30% om vi lämnade in den gamla enheten på återvinningen. Men att vi också accepterade att produkten inte längre fungerade genom att sätta den i så kallat återvinningsläge.

Kritiken varierande mellan att det var fel principiellt att ta sönder fullt fungerade produkter – till återvinningen eller ej samt att man lät det andra ta hand om återvinningen, inte de själva.

Sonos Legacy products

Därför skriver bolaget en lång förklaring som grundar sig på två val – behåll och använd din gamla produkt men då får du också förstå att den inte får några nya uppdateringar. Eller uppgradera till en ny, få rabatt och lämna in den på återvinningen.

Ett rimligt val som det trots allt har handlat om hela tiden.

De produkter det gäller är:

  • Ursprungliga Zone Players, Connect och Connect: Amp (lanserade 2006; inkluderar versioner sålda fram till 2015),
  • Första generationens Play: 5 (lanserad 2009),
  • CR200 (lanserad 2009)
  • Bridge (lanserad 2007)

Via 99mac.

Värt att ta till tanke vid ev. begagnat-inköp

1 gillning

Bra info!!!

Aldrig sett så mycket Sonos-produkter läggas ut på blocket under ett par få timmar.

bild

2 gillningar

Man kanske skulle ta 2 :rofl:

Hutlösa priser vintage :joy:

På ett sätt en självklar utveckling och hantering av den. Samtidigt sätter det fingret på något. Gamla fina förstärkare eller högtalare blir aldrig gamla. Ny kan vara bättre, lite som i verkligheten. Det kommer nya generationer, de är lite bättre än vi i mellangenerationen. Men vi är samma kött och blod. Vi fungerar ihop. Ofta är de nya lite bättre, men i bland är gammal inte bara äldst utan också bäst.

2 gillningar

Det här är bara totalt ruttet. Döda en fullt fungerade produkt… och så ska man som kund betala 5000:- för att få hela sonos systemet att fungera igen. Jag behöver inte AMP2019.

Det är stor skillnad på detta och exempelvis en dator som ej får senaste programuppdatering/OS, då det är en fristående produkt. Här drabbas hela systemet pga en produkt.

Sjävklart skulle det fungera utmärkt att fortsätta strömma musik till dessa, om sonos hade velat. Stryp isf era nya “inovationer” och låt dessa bara fungera på era nyare produkter. tex AirPlay2 som bara finns på de nyaste.

NÄR STRYPER och dödar ni nästa produkt?

De kommer ju inte att sluta funka. De får bara inga nya uppdateringar,

Men om jag förstår det rätt så är det dessutom så att om exempelvis Spotify ändrar något i sitt API så är det puss och godnatt att använda Spotify längre på äldre produkter.

Ja, avvecklar t.ex. Spotify en gammal version av sitt api så kan det bli så. Det beror på vilken policy de har på att hålla gamla api:er vid liv.

Då är det nästan Spotify du skall skälla på…

Jag skrev ju här ovan om skillnaden mot vanlig Hifi-utrustning. Jag har te.x. sneglat på Bowers & Wilkins Formation Duo. Ett par stativare som kostar 48000. Om jag jämför dem med ett par vanliga HiFi-högtalare så måste man nu alltså lägga in i kalkylen att trådlösa HiFi-prylar blir utrangerade efter ett tag. På ett sätt är det kanske helt naturligt. Men inget jag hade tänkt på när jag suttit och drömt och räknat på H&W Formation Duo. Efter detta besked från Sonos har ju mina planer helt skrinlagts.

Få människor köper högtalare för 48000 och väldigt många färre kommer köpa högtalare för 48000 om de blir “oanvändbara” efter en viss tid.

Denna är rätt intressant och det går ju rätt lätt att konstatera varför Sonos gör som de gör om vi vill ha någon som helst form av fortsatt utveckling av mjukvara och funktioner.

2 gillningar

Sluta hata på mina Symfonisk-högtalare!

Intressant. När kom Play5 Gen2? Finns ju en risk att den blir nästa till rakning…

November 2015 kom den!

Ja inte så svårt att förstå att utrymmet är fullt på alla enheter :man_shrugging:t2::rofl:

1 gillning

Från sajten:
https://teknikveckan.com/sonos-vd-svarar-pa-kritiken/

Patrick_Spence_sonos

Det råder tvivel och sorg i Sonos-lägret här på planeten. Efter att Sonos gått ut och sagt att äldre produkter inte längre kommer supporteras har det rått stor förvirring om läget.

För även om Sonos aldrig gått ut och sagt att gamla produkter kommer sluta fungera är det många som sett ett skräckscenario där halva huset släcks ner audiellt.

Därför går Patrick Spence, VD på Sonos , ut och förtydligar än än gång att gamla enheter inte kommer sluta fungera. Man meddelar också att man tagit till sig kritiken som det så vackert heter och kommer att lösa det på något sätt att gamla och nya enheter kan samexisitera även i framtiden.

Tack till Nikka!

1 gillning

Nja, vill jag spela musik i hela huset även nästa år… eller när det nu blir en uppdatering av sonos appen, nytt api i Spotify eller annan tjänst, så måste jag köpa en ny enhet.