Sonos: loudness av eller på?

Har ni med Sonos loudness av- eller påslaget? Jag stängde av nu och blev av med hemskt bullrig bas och tycker att mellanregistret låter bättre.

Loudness har man alltid avstängt, oavsett vad. :slight_smile:

2 gillningar

Tror det var påslaget som standardinställning.

Det varierar, men så är jag inte heller en hi-fi människa :man_shrugging:t2:

1 gillning

Stämmer.

1 gillning

Inställningen är dynamisk. Loudness är ”fullt” på vid låg volym och sen minskar den (och försvinner helt) efterhand som volymen höjs.

Jag har den på alla högtalare, stör inte ens vid tvn där jag har sub också.

Spelar aldrig på särskilt hög volym och tycker den är hemsk redan på låg volym.

Har du ställt in Trueplay? Utan det tycker jag de låter hemskt.

1 gillning

Ska prova att ställa in det igen.

Är inte loudness något man använder på klena basfattiga högtalare? Riktig HiFi har ju varken loudness eller tonkontroller. De mesta “ljudförbättrarna” förvränger ju ljudet och tillför “oljud”.

2 gillningar

Loudness är just förstärkning av bas och diskant på låg volym. Detta för att kompensera för just det naturliga bortfallet. En högre ljudnivå brukar ofta låta bättre än en lägre av just den anledningen.

Hur stor effekt som läggs på varierar med märke och implementation. Yamaha hade (och har) variabel loudness på sina förstärkare (det brukar vara en ratt).

En lite bättre anläggning låter oftast helt ok utan den här funktionen och normalt vill man inte ha några tonkontroller i signalvägen alls.

2 gillningar

På många HiFi-forum finns det en tråd som motsvarar våra Apple vs resten men heter Loudness eller ej…

1 gillning