Sommarprojekt - E-ink dashboard!

Dags för ett sommarprojekt för att sysselsätta sig resningar dagar.

En e-ink display ska tillsammans med Home Assistant får agera en tavla vid ytterdörren med information om väder, nästa spårvagn och annat nyttigt när man går hemifrån!

Häng med på resan om du vill!

19 gillningar

Spännande! Tipsa gärna om displayen, har funderat på liknande projekt men det kommer alltid saker emellan :roll_eyes:

Perfekt! Jag är också ute efter något liknande, kanske montera bakom hallspegeln typ :slight_smile:

Beställde från Amazon och det blev

[Amazon.se](https://Waveshare 7.5 Inch E-Paper Display HAT Module V2 Kit 800x480 Resolution 3.3v/5v E-Ink Electronic Screen with Embedded Controller SPI Interface Compatible with Raspberry Pi/Jetson Nano/Arduino/STM32)

och ett driver board med ESP32
[Amazon.se](https://Waveshare Universal e-Paper Driver Board with WiFi SoC ESP32 Onboard Supports Various SPI e-Paper Raw Panels)

Fåt till i den iaf

8 gillningar

Det börjar sakta men säkert ta form, kommer nog blir grymt bra det här

10 gillningar

Kanon, kul att följa, kanske får bli ett inköp. :slight_smile:
Finns det några bra guider någonstans hur man programmerar den?

Men nu snackar vi! Det här vill jag följa :blush:

1 gillning

Så vackert!
Vad för slags kodspråk används för detta?

Det finns en del som jag har följt, är helt nybörjare på det här så mycket trail and error och reverse engineering. Samlar ihop några länkar senare under dagen när jag hemma vid datorn.

Jadu, vet inte vad heter. Men jag har Home Assistant så det är mycket YAML och själva renderingen av e-ink skärmen skrivs i en YAML-fil som skickas till EPS32an. En rad av själva renderingen kan se ut så här

it.printf(150, 275, id(font_mdi_medium), TextAlign::TOP_CENTER, "%s", weather_icon_map[id(weather_wind_today).state.c_str()].c_str());

Men återkommer med länkar till GitHub-repon under dagen

7 gillningar

Kollade senaste igår på liknande projekt! Kul!
Ska bli intressant att följa! :smiley:

Är planen att bygga in den i en tavelram eller liknande eller finns det delar anpassade för detta?

Är du begränsad i vad du kan plotta, kan du tex få ut grafer från Apex?

Det där såg riktigt trevligt ut! Kul sätt att lära sig programmera.

1 gillning

Ja precis, kommer vara i en tavelram som kommer sitta på väggen vid ytterdörren.

Jag har sett exemplar med grafer, så det ska gå men vet inte hur ännu

7 gillningar

Nu börjar jag också bli sugen… Snyggt

Kanske blir det billigaste Ikea besöket i i mannaminne den här…

6 gillningar

Nu när jag har klarat av "proof of concept", alltså att jag fått det att fungera och jag vet hur jag ska göra va det dags att sätta in skärmen i en ram där. Resultatet belv riktigt bra om jag får säga det själv. Behöver se över stömförsörjningen och hitta någon bra kabel innan den sätts upp på väggen, men är en hel del kvar av vad som ska visas på displayen!

19 gillningar

Nästan snyggare utan den svarta ramen tycker jag!

Kul projekt! :heart_eyes:

4 gillningar

Kul projekt! Jag blir sugen på något liknande helt klart.

Här kommer lite länkar till vad jag följt för att komma igång,

Jag fick idén och inspirationen av senaste Home Assistant Relese Party där en nyanställd tjej som heter Madelena som hade gjort en sådan här. Så hennes projekt är grunden till mitt och det som jag har följt för att komma igång

Projektet hittar ni här:
GitHub - Madelena/esphome-weatherman-dashboard: A simple dashboard with weather and NYC subway information for ESPHome

Jag har förstås valt att inte ha så mycket information om New Yorks tunnelbana så det är avskalat en del. Men i den officiell tråden på forumet för henne projekt finns en hel del inspiration bilder och kod från andra.

Här en en del andra inspirationer

Jag är är inte någon programmerare, har iof kört Home Assistant i ett gäng år (tror jag började på version 0.20 eller liknande) men det har ändå varit relativt enkelt att komma underfund med hur man ska göra. Lite svårt att få till logiken i placering på skärmen men testar mig fram och kommer nog snart på det.

Så nu är det bara det roliga kvar, vad ska syna på skärmen... :slight_smile:

Här är jag nu...

14 gillningar