Solceller

Jag har ingen detaljkunskap.

Det gör det absolut.
Just tesla powerwall är lite dyr. Man kan bygga själv eller köpa tex huawei 10kWh system.

Utmaningen ligger i hur du sedan ska försörja huset med det. "Bäst" är att sätta batteripacket precis efter inkommande och sedan hela huset mot batteriet. Sedan sätta så batteriet inte börjar ta laddning förrän elen är som billigast. Man kan labba med detta i evigheter men kräver ett intresse och nörderi :slight_smile:

1 gillning

Roade mig med att läsa lit emer om batterier, kostnad för det mm. Ur perspektivet vettig investering sett till återbetalningstid så verkar det inte vara någon vidare ekonomi i det hela. Typ 30 år om man räknar snällt. Plus att man under solcellstakets livslängd behöver byta ut batterierna. Investeringen är vettig om man vill skydda sig från strömavbrott, investera i teknik och hjälpa till i utvecklingen av tekniken och såklart nerderi med att lagra el via sol eller nattpriser beroende på situationen dag för dag. :). Men besparingen på försåld el verkar vara försumbar.

För egen del kommer jag att skippa batterier och även skippa hybridväxelriktare. (Hybridriktare krävs om man ska kunna ansluta batteri,) Det sker en hel del effektförluster när man lagrar till batteriet och plockar ut el.

Kommer nog att köpa en anläggning med optimerare i alla fall, även om den lösningen också blir lite dyrare. Motverkar effektbortfall pga skuggning och man kan följa varje panel individuellt och upptäcka eventuella fel i dem tidigt.

Har hört/läst att om panelerna har bypassdioder så är optimerare ”helt onödigt” tydligen. :sweat_smile::man_shrugging:t3:

Är oxå kluven gällande batteri… ej bestämt ännu.

Det har jag med sett att det finns. Hittade en riktigt bra sida, minns dock inte vad den hette nu. Tror nån Australiensisk solcellssida, där de går igenom massa märken av växelriktare med mera. Testar och har bra beskrivningar om för och nackdelar med olika system

Bypass beskrev de med, men tydligen så krävs det ganska stort bortfall av produktion på panelen eller stort fel för att den ska triggas och koppla förbi sig så att inte hela anläggningen minskar produktionen. Så optimererare var forfarande inte onödigt.

1 gillning

Nu har jag pratat med plåtslageripolaren om det med snedbelastning och solceller på taket. Det är inte solcellerna i sig som är problemet. De som säljs idag är så lätta.

Problemet är hur de påverkar hur snön ligger kvar på taket. Antingen kan det vara så att panelerna är monterade med för stort glapp vilket gör att snön ligger kvar på sidan med solceller men rasar på andra sidan. Eller så kan det vara att det rasar från solcellerna men ligger kvar på andra sidan huset. Beror på vad man har för sorts tak.

Frågade även det som har nämnts några gånger om att ”på mitt tak så rasar snön tidigt på ena sidan huset men ligger kvar några veckor på andra sidan så det kan inte vara ett problem.”

I de fallen så bör man skotta sidan där snön ligger kvar. Han berättade att han varit med om flera gånger att de har inspekterat takstolarna på hus där de ska lägga nytt tak och sett skador från snedbelastning pga att snön legat kvar på ena sidan men rasat på andra sidan.

1 gillning

Riskfritt i Skåne med andra ord :joy:

1 gillning

Jobbigt att skotta halmtak. :joy::joy:

Skotta? Nu har du tappat mig :rofl:

1 gillning

Det blev en order på solcellsanläggning för några veckor sedan.
Installerad effekt blir 13,95 kWp
Någonstans runt 12800 kWh i årlig produktion.
Euroner 450 w paneler, växelriktare med optimerare från SolarEdge.
Valde en något dyrare anläggning med europeiska solpaneler och optimerare så att man får full produktion på alla paneler som inte skuggas. Och att man kan övervaka varje panel för dig och får tidiga indikationer på om det skulle vara något garantifel på dem dimman har svårt att märka utan optimerare.
Leverans i april nästa år ungefär.

5 gillningar

Kostnad?

offerten landar på cirka 225, slutgiltiga priset kan bli lägre. Beror på hur installationen kommer att gå. Relativt enkelt tak och de tror att det blir enkel installation, då kan det et gå ner x antal tusenlappar.

1 gillning

Coolt. :+1:
Nästan exakt samma för oss i effekt, dock paneler från Solitek.
Växelriktare från Goodwe, och Batteri från BYD.
Skippade optimerare, då vi ansåg att det blir en kostnad som bara ta längre tid att räkna hem. Olike beroende på anläggning givetvis. Så la det på batteri istället :sweat_smile:

Materialet kommer troligen imorrn eller måndag redan, samt installation v42-43

Så här såg 2021 ut för oss (verkar bli lite bättre i år) uppe i Umeå. Vi har ca 15kW installerat. Tydligt är ju att då man som mest behöver extra tillskott så genereras det väldigt lite. Och jag tror inte att de få kr man får under sommarhalvåret kan mäta sig med kostnaden för vinterhalvåret, tyvärr.

Ok, tack för info.
Dock så blir det lite annan kalkyl, iaf enl vårt sätt och se det, då vi bor i SE3 området, men högre elpriser. Områden kan ju ritas om givetvis, men tror ändå vi gör en bra investering på sikt, samt att det finns det utrymmet i fastighetens värde. :blush:

Ok, ni hittade en leverantör som kan leverera så snabbt.

Yes, vår elektriker :blush:
Och det känns tryggt då dom är jäkligt bra att ha och göra med.

Alltid bra med någon man känner. Vi valde leverantör basera på att en kompis är den som jobbar på företaget. Lite mindre rent ”säljsnack ” på det viset.

1 gillning

Då är vi igång!"

Jäkla skitväder, men det hjälper ju till ändå :sweat_smile:

6 gillningar

Förklara gärna symbolerna i bilen, för en okunnig men väldigt nyfiken person.

1 gillning