Solceller

Tur att det är högt i tak här.

2 gillningar

Någon som har koll på hur det fungerar med att sälja/köpa el? (överskott/underskott)
Jag tänker lite på prissättningen, och om avräkningen är "netto" per månad eller så att den timmen man säljer så får man X pris, och när man sedan förbruakr och köper så köper manY pris några timmar senare.
Vilket i så fall teoreitskt i alla fall kan bli att man säljer elen skitbilligt och sedan någn timme/dag senare köper el svindyrt så man går back fast man överproducerar el totalt sett på till exempel en månad.
Sen har man också aspekten att när man producerar överskottsel på sommaren så får man ett lågt pris och sedan betalar man skyhögt elpris på vintern när man behöver köpa.

Jag har inte sett så någon info om just en sådana aspekter.

I grunden precis som du säger, elen säljs för det pris den har när du producerar, du köper el enligt det avtal du har, Finns undantag som Jämtkraft tror jag körde med inna , där man hade en kvitting på kWh , men jag tror dom dagarna är förbi. Du kan få kankse 10 ör extra eller liknade sen kankse upp till 10 öre av din nätleveratör av nätnytta du tillför (tror det har med att din el inte behöve distruberas, låter konstigt ) Och sen inte att glömma subventionen som du får på skatten 60 öre. Så att skaffa solcellar och tro att man blir utan elkostaader är naivt, dock jkan det med dagens priser ändå se ganska bra ROI på kankse 8 år ... Men dyra räkingar i Nov - Feb/Mars och på pluss sidan Maj -Sept

//Daniel

Ja såklart. :smile:
Plus nätavgift, moms+moms, överföringsavgifter och allt annat som kommer från nätägaren. :rofl:

Menar du Solsäker i så fall verkar det finnas kvar.

Det har dom ja, tror dom hade en Anna twist på det innan där man kvittade producerad kWh och konsumerade, men som sagt har inte haft dom själv.

//Daniel

1 gillning

Kanske lite utanför tråden, men skulle det vara lönsamt att köpa ett batteri som man laddar på natten för att använda på dagen? Alltså inte nödvändigtvis kopplat till solceller.

Jag tänker på typ Tesla Powerwall. Men det kanske finns billigare?

Det finns även någon form av straffavgift om man producerar mycket el och använder/köper tillbaks lite. En kund till mig råkade ut för detta och skaffade sig då en elbil för att få upp förbrukningen.

Samma här, tror inte vikten är ett problem i största allmänhet. Man har ju oftast bara en solsida på huset så att montera solceller där solen inte kommer åt verkar ju inte så vettigt.

Hade också hört talas om det att man då räknas som microproducent eller något. Men de kraven skulle försvinna nu under 2022 enligt solcellssäljaren

1 gillning

Vet inte vad ett sådant batteri kostar du länkade till, men jag frågade Solcellsssäljaren om batterier när jag pratade med dem. Han avrådde från batteri, det var för dyr investering i förhållande till eventuell besparing.

Teslas powerwall kostar ca 100000 i USA. Men antar att det finns billigare.

Det har figurerat byggen med Nissan Leaf batterier på nätet. Nu har även Nissan själva börjat med det.
Om jag förstår rätt så kan man ladda från nätet utan solceller. Nisssn XSTORAGE

1 gillning

Jag hade också funderingar på att montera på jobbet för några år sedan men insåg att det inte skulle betala sig innan jag lägger av att jobba. Sedan jag blivit lånefri har jag inget sug att skuldsätta mig då jag idag har minimalt med fasta utgifter.

3 gillningar

Ok. Säljaren pratade om runt 100000 för batterier. För installation. ROI blev enormt lång att lagra elen istället för att sälja den. Batteri skulle jag nog avvakta med tills det har blivit vanligare, bättre och billigare. :man_shrugging:

Känns som jag ska hoppa på offerten jag fick av eOn. De andra har jag inte fått någon ifrån ännu.

PS. Har kollat mer angående pris. Det är knalla fall dagspris som används och inte timpris. Vilket åtminstone är lite säkrare när det gäller inköp och försäljning av el.

1 gillning

Hur stor anläggning får du till ? Med tanke på din årliga förbrukning?

16500 kwh låg vi på exl hybridbilen, numera elbil.
Har fått in lite offerter varpå ena ser bra ut med ”snyggast” installation.
Anläggning på 14 kw, peakar kanske på 12000 kwh på årsbasis, svårt o veta såklart.

Kan lägga på Batteri oxå på 11 kwh.
Säljaren, även vår elektriker när vi byggde huset, tycker man inte ska se batteriet som enbart lagring, utan oxå som en förläggning av panelerna, om man har tex begränsningar (läs konstigt tak :sweat_smile: )
Men oxå som en ”nattpanel”
Är det billigt på natten så laddar man batteriet efter man tömt det på tex elåtgång i hemmet under kvällen när solen gått ner, för o sen sälja på dagen och sedan ladda upp av solen på tex eftermiddagen.
Frågan är väl bara hur länge det håller, inte jäääättelånga garantier :thinking::man_shrugging:t3:

Innan jag såg ditt inlägg kollade jag lite mer på batterier. Det är ju också 50%reduktion på batterier och växelriktare. så det är nog inte helt fel att ha det. Hade nyss en polare över som mätte taket då han också säljer solceller och ska ge en offert till mig. Och han var som din elektriker inte alls oäven att man ska ha batterier. Så jag kommer få en offert som är väldigt lik på saker som Eon har gett mig plus Europa tillverkade hybridpaneler med ett batteri till. De europatillverkade gillar han lite mer. Mer miljövänlig tillverkning, bättre kvalité och bättre garantier, är hans argument.

Vi har rätt stor takyta tror jag, offerten från EON var på 13kw anläggning som producerar nånstans mellan 11000-13000 kwh per år. Min förbrukning idag ligger nånstans på 12500 kwh. Lägg till en elbil så småningom så lär det öka. Sen å andra sidan , går vårt spabad sönder så är det kanske inte självklart att vi köper ett nytt, då sjunker elförbrukningen med kanske 3000kwh.
Vad som får plats på mitt tak maximalt ska jag fråga polaren. 13kw anläggningen var anpassad till min förbrukning fi Eons offert.

Samma som min då.
Han kan fixa Huawei etc men propsa på dom europeiska.
Tror det var SoliTek paneler samt Goodwe riktare med BUD ? Batteri

Yes, med 50% på batteriet så är det ju så att man ändå kan överväga det.

Är det ens ett problem? På mitt hus är södra sidan av taket alltid snöfritt flera veckor tidigare än norra sidan, och huset har stått sedan 1939 med samma tak. Samma med min loge/ladugård.

Inte bara fördelar med solceller och kanske något man ska kolla upp så man inte ligger i riskzonen.