Solceller, funderingar!

Går i tankarna med solceller. Hade Sesol hemma idag. Bor i radhus, och 15 paneler skulle få plats med en beräkning på 5800 kWh per år. Då skulle 10 kW batteri ingår med en kostnad på 155.000kr.

Panelen är av märket Longi Solar 400 W Full black

Batteriet är av märket huawei samt växelriktaren är också av huawei.

Vår förbrukning per år ligger på ca 5000 per år.

Uppvärmning har vi fjärrvärme.

1 gillning

Ok :grin:

1 gillning

vad kostar 10kwh batteriet för sig?

Med så lite förbrukning ser jag ingen större mening med det.

Vad är dina funderingar?

Kan man ångra sig? :joy::joy:

Absolut, men pengarna är borta och grejerna sitter där. :joy:

1 gillning

tank

4 gillningar

Om det låter dyrt. Är första ställer jag kollar. :slight_smile:

@Stefan_Sandstrom 135.000 utan batteri typ och 155.000 med 10 batteri

1 gillning

batteriet lätt lite billigt?...

men generellt lätt hela installation som helt ok pris

Okej, ja de var något nytt de börjat med sa dom. Men sen hörde jag nån säga att 10 batteri bör jag inte välja om solcellerna ger mig 5800 per år. Utan då ska jag välja 5? Annars kan det bli dålig balans i systemet?

Men med 5000 i förbrukning per år, skulle ni säga det är värt med solceller ändå? :slight_smile:

Samt, är sesol ett bra företag? Rekommenderar ni något annat ?

Och är de paneler jag skrev något att ha (Longi Solar 400 W Full black)? Eller är det nån kina skit? :stuck_out_tongue:

Finns ju lika många kalkyler som det finns solcellsinstallationer... Men det jag kämpar lite med är att på vintern så behöver vi mycket el (uppvärming) och elen är dyr, på sommaren behöver vi lite el och elen är (historiskt) billig. Solcellerna producerar el när elen är billig och vi inte behöver elen. Det innebär ju också att när man säljer elen tillbaka till elbolaget får man lite betalt eftersom elen då är billig pga sol och värme.

Var nära att välja solceller till huset men får inte ihop det riktigt, tänker att 150k på börsen med 8% avkastning är 1k per månad vilken är mer vad jag gör av med i rörlig elkostnad per månad.

Tänker jag fel?

2 gillningar

Det finns elbolag som har speciella solcellsabonnemang som ger en lite bättre deal än att sälja billigt på sommaren och köpa tillbaka dyrt på vintern. Ett exempel: Solsäker - spara dina solcellers överskott | Jämtkraft

2 gillningar