Soffprogram läggs ned

Late night show med Stephen Colbert läggs ned:

Har den typen av program gjort sitt? Även i Sverige har det funnits liknande program med Kristian Luuk etc..

Ja, på lite sikt tror jag det. Iallafall ett linjär-TV-sammanhang. Det är redan till stor del ersatt av intervjuprogram på Youtube.

Sen är ju det här institutioner i USA; Carson, Letterman, Leno, 4-5 dagar i veckan och den viktigaste varumärkespusselbiten för NBC, CBS och ABC. Blir svåra för dom att ersätta, men det kanske helt enkelt är början på slutet för klassisk "network tv".

Just Colbert nedläggning är kanske lite speciell dock. Som jag skrev i amerikansk-politik tråden:

2 gillningar

Jo de har det tufft. Tycker kanske Conan O’Brien är en som har anpassat sig bra till det nya media landskapet.
En intressant gäst i sitt program under en längre tid.

Traditionella show eller soffprogram brukar vara nån timme med kanske tre gäster. Sen ska reklamen emellan så det blir ytligt med kort om tid för varje gäst. Ofta någon skådespelare som ska promota sin nya film etc..

Man får se hur de andra programmen klarar sig förutom Colbert.

Kanske kan påpeka att Colbert får fortsätta till maj 2026. Så det är inte så att han har fått sparken omgående.

Conan, men även Letterman, har hittat nya vägar efter sin talkshow-karriär.

Av traditionella amerikanska late night-show är Colbert (CBS) nedlagd (fast han var den mest framgångsrika), Jimmy Kimmel på ABC tror jag sitter rätt löst till, medan Jimmy Fallon och Seth Meyers på NBC har Lorne Michaels (producent för Saturday Night Live) i ryggen och sitter nog lite säkrare i den nära framtiden.

Jimmy Fallon (The Tonight Show) är ju originalet och det mest "folkliga" av dom alla utan speciellt mycket politik.

Jag tror generellt sätt att det kommer vara svårt att tjäna pengar på den klassiska breda underhållningen när det är så lätt att hitta mer niche-content som passar just mig.

Däremot tror jag att det finns en plats för daglig eller veckoprogram med politisk satir i stil med The Daily Show eller Last Week Tonight.

2 gillningar

Jimmy Kimmels program nedlagt, en politisk aspekt som är i en annan tråd. Men man undrar om inte TV bolaget ABC har haft planer på att lägga ned oavsett? I och med att de så att säga inte kämpade för honom?

Produktionen är nog dyr. Linjär TV med en fast tid är nog svårt i dagens medialandskap.

Från sajten:

Stephen Colbert har lanserat en egen YouTube-kanal kort efter att hans tid som programledare för The Late Show på CBS avslutades. Kanalen hade inom några dagar samlat över 120 000 prenumeranter och innehåller hittills ett längre avsnitt av programmet Only in Monroe.

Programmet spelades in tillsammans med den lokala public access-kanalen Monroe Community Media i Michigan och blev snabbt uppmärksammat på nätet. CBS skickade först ut upphovsrättsanmälningar mot uppladdade kopior av avsnittet men pausade senare åtgärderna efter kritik. Bolaget uppgav samtidigt att produktionen finansierats av CBS Studios och publicerats i samarbete med Colberts kanal.

Lanseringen ses av många som ett tecken på att Colbert kan fortsätta sin verksamhet utanför traditionell tv. Samtidigt kommer flytten när allt fler profiler och produktioner söker sig till digitala plattformar i takt med att den klassiska amerikanska late night-genren tappar tittare.

I skrivandets stund har kanalen 333 000 prenumeranter och första inslaget har setts 1,4 miljoner gånger.

De kommer väl att försvinna en efter en efterhand.

Medialandskapet förändras, även på radio. Howard Stern var väldigt stor en gång i tiden. Nu rätt irrelevant:

Lyssnar folk ens på radio nuförtiden? Känns som att gubbkanalen P4 fortfarande är rätt populär. Men kanaler som Rix FM känns ju helt poänglösa, mest en massa reklam.

Själv kör jag mest SR Nyhetsklipp, där man kan hoppa fram som man vill, plus poddar från SR och en del Spotify.

Howard Stern hade filmande shower i en studio ett tag, men på senare år har han suttit i sin telefonkiosk hemma och intervjuat kändisar på distans. Nu dras det ned till en gång i veckan. Samt att de ska reprisera gammal skåpmat. Typ intervjuer med Paul MacCartney, ”varför las Beatles ned” och sånt.

Tror inte det funkar, han borde ha lagt ned helt.

I hans tidigare karriär var det ju andra som la ner honom då sa och gjorde en massa opassande saker. Sen sitter han väl i någon form av talang jury eller har iallafall gjort.

Jo han satt i en jury, man kan väl inte ta bort vad han har gjort. Men medievanor ändras:

De flesta TV shower är väl på gång att läggas ner då deras popularitet har dalat sakta men säkert.

Alla som kör till och från jobbet lyssnar mycket på radio. På öppna arbetsplatser (depåer, verkstäder) har mångagånger en radiokanal på.

SiriusXM radio har 33 miljoner betalande användare och växer varje kvartal.

Jag blev mer där: XM radio kvar?!?!.... Men kul att vissasaker håller i sig.

Jag har noterat att Aftonbladet börjar sända radio nu. Det kan knappast bli en succé?

Noterade i bilen (typ bara där jag överhuvudtaget har en vanlig radio) att det kommit en enorm drös med nya DAB-radiokanaler. Blev lite förvånad. Trodde DAB aldrig nådde utanför storstäderna innan det lades ned.

1 gillning

Det var Sveriges Radio som beslutade att inte satsa på DAB (det finns i storstäderna), till skillnad från SVT som gick mot digital-tv.

Sedan har bland annat Viaplay Radio (RIX FM, STAR FM, Bandit Rock, Lugna Favoriter m.fl. kanaler) satsat på DAB på många orter.

3 gillningar

Ja, jag upptäckte detta precis. Jag har en gammal DAB-radio från 2010 som jag nu strömmar DAB från. Det som kallas DAB-lager har rätt tät täckning i södra Sverige men bara kommersiell radio.

2 gillningar

Detta måste ju testas då jag har DAB radio i bilen med aldrig kollat upp om det funkar.

1 gillning