SodaStream E-DUO ger perfekta bubblor med ett tryck

Från sajten:
image

Att slippa bära tunga flaskor med bubbelvatten från affären har länge kunnat undvikas genom att skaffa en kolsyremaskin och vi har tagit en närmare titt på SodaStream E-DUO som nyligen lanserades.

Vad skiljer sig från SodaStream DUO?

I juni förra året recenserade vi SodaStream DUO som kom med en helt ny gaspastron (Quick Connect) och hade även möjlighet att användas med både glas- och plastflaskor. Nu är SodaStream E-DUO här och det bjuds på några nyheter där den största är att den kan kolsyra vårt vatten via tre förprogrammerade knappar på toppen av maskinen. Att komma igång med E-DUO är supersimpelt och med i kartongen fick vi en gaspatron, en glasflaska, en plastflaska och själva maskinen. Den största skillnaden mot tidigare maskiner är att E-DUO måste kopplas till ett eluttag för att fungera.

När vi har petat in gaspatronen och kopplat in maskinen så är det bara att fylla på vatten upp till den streckade linjen och stoppa ned flaskan i maskinen och sedan trycka på en av de tre knapparna på ovansidan. Det går att välja på lite bubblor, ganska mycket bubblor eller massor av bubblor. När vi trycker på en av knapparna så kolsyras vattnet på några sekunder och sedan är det bara att öppna maskinen och ta ut sin flaska. Är du sugen på att se hur hela processen går till så kan du ta en titt på videon nedan:

En rätt plastig design

Det har inte hänt mycket med designen jämfört med förra årets modell och precis som då så är det fortfarande väldigt mycket plast vilket gör att den inte känns speciellt premium. Undertecknad har normalt en Aarke ståendes i köket och där är det inte mycket plast att prata om så det hade varit kul om SodaStream valde lite andra material som gör den både snyggare och känns mer premium – speciellt när den ändå kostar 1 899 kronor.

Den nya gaspatronen

SodaStream bytte från den klassiska gaspatronen till en egentillverkad som de kallar Quick Connect och det betyder att om du har en äldre modell så kan du inte använda några av dina gamla gaspatroner i E-DUO. Vi har även noterat att det blir lite dyrare att byta ut sin patron mot en fylld och snittpriset ligger på cirka 70 kronor. Den gamla modellen gick att byta på bland annat Rusta för 30-40 kronor vilket är en ordentlig höjning. Quick Connect-flaskorna är bara att trycka in i maskinen istället för att skruva och i ärlighetens namn så var det nog ingen på planeten som tyckte det var speciellt krångligt att skruva i gaspatronen så vi killgissar att detta är ett sätt att dra in lite mer pengar på de nya patronerna.

Perfekt kolsyrat vatten varje gång

Nu har vi varit lite negativa ovan men när det kommer till att kolsyra vatten är E-DUO ruskigt vass. Jag tycker aldrig att jag riktigt får till den där perfekta dosen bubblor med de manuella maskinerna men de förprogrammerade knapparna är verkligen perfekt kalibrerade för att ge oss det perfekta bubbelvattnet. Personligen så gillar jag inte när det är alldeles för mycket bubblor i vattnet så den första knappen som kolsyrar minst är min stora favorit. Så när törsten faller på trycker jag på den första knappen, slänger ned ett par isbitar i ett glas och i med en citronskiva och sedan är det bara att njuta.

Plast- och glas i en härlig kombination

Precis som sin föregångare så går det att kolsyra vatten i både glas- och plastflaskor med E-DUO och själva processen är löjligt smidig. Vi behöver inte skruva fast flaskan utan vi placerar den i behållaren, drar ned maskinen och låser – that’s it. En stor fördel med glasflaskorna som vi kommer köpa på oss fler av är att vi slipper byta ut flaskorna efter ett par år när plasten blir dålig. Dessa kan vi ha resten av livet om så önskas. Det är även betydligt trevligare att ställa fram en av glasflaskorna på bordet än den i plast så här hemma blir det att byta ut allt till glas istället för plast.

1 gillning

Våga vägra dessa egenpåhittade anslutningar.

4 gillningar