Snöskyffel till bilen

Jag har bilen på boendeparkering utomhus och har nu den första vintern med bil framför mig. När snön kommer så kommer garanterat bilen bli instängd av en plogad vall. Så tänker köpa en snöskyffel att ha i bagaget för att underlätta framkomligheten.

Har ni något tips på en vettig snöskyffel? Den ni använder själva eller har hört gott om.

Även andra tips som underlättar när det blir snö och kallt mottages gärna?

Denna har en polare som har samma problem som du ska få i vinter. Han är supernöjd och gillar att den går att fälla ihop så den inte tar så mycket plats i bilen:

Ett annat tips (beroende på om du har motorvärmare eller en flådig elbil) är att köra en sådan här på rutan i vinter så du slipper skrapa rutorna:

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/interior-bilstyling/fonsterskydd/vindruteskydd-007330/

2 gillningar

Har en sådan här i bilen. Nu bor jag i Skåne så jag har aldrig använt den :blush:

1 gillning

Jag hade nåt liknande den här, tror dock den försvann när jag flyttade för 5 år sen, har haft varmgarage sen dess så har inte haft nåt behov av skyffel.

2 gillningar

Jag gjorde misstaget att köpa en liten hopfällbar spade en gång. Ett sånt löjligt skit! Den var bara runt 70cm lång så man fick ju stå på knä för att kunna använda den :slight_smile:

Med det sagt och med tanke på att normal snöskyffel är runt 150cm lång skulle jag leta efter en med lite längd när den är utfälld. Du ger ju uttryck för att den faktiskt ska användas och inte bara vara till nöds tänker jag.

1 gillning

Jag använder inte bilen till jobbet men behöver flytta den någon gång ibland pga eventuella städdagar också används bilen på helgerna. Så ja, inte endast för nöd.

Hmm, eller skaffa två, en “kort” att ha i bilen och en längre som jag kan ha i källarförrådet för planerade resor.

Det låter nog vettigast. Handlar ju inte direkt om stort inköp du behöver budgetera för. Bara att slå till. Det funkar lika bra att köpa Biltemas variant, men snart kommer väl nån här tipsa om att det måste vara semsskinn i handtaget och gjort av nån exklusiv skogsmulletillverkare, allt är en materialsport :laughing:

2 gillningar

Jag har även något liknande denna. Den har jag faktiskt använt några gånger :blush: