Snart slipper vi använda lösenord på internet

Från sajten:
image

Tiden med 123456 eller hejsan som lösenord är förbi – ja faktum är att lösenordens tid helt och hållet är förbi inom en mycket nära framtid.

Lösenord är ett av mänsklighetens största aber. Det får inte vara för enkelt och det får inte vara samma på flera webbsidor. En omöjlig kombination om lösenorden endast sparas i våra huvud. Därför finns lösenordshanterare med varierande svårighetsgrad och säkerhet. Sparas lösenorden bara i exempelvis webbläsaren på Windows så är de inte krypterade. Bättre är det då på MacOS. Oavsett får inte något så viktigt vara en fråga om tekniskt intresse.

Därför är det glädjande när branschen i form av Microsoft, Apple och Google enats om att skapa en lösenordsfri framtid. Detta genom Fido Alliance (Fast IDentity Online).

I stället för att slå in lösenorden kommer exempelvis våra mobila enheter fungera som verifikation. Antingen ansikts-, fingeratrycksigekänning eller telefonens kod. Det kommer även vara kompatibelt med USB- eller NFC-stickor liksom röstigenkänning.

Nästan som tvåstegsverifiering men där vi hoppar över första steget.

Läs mer via Fido.

Använder du någon lösenordshanterare idag och i så fall vilken?

Använder 1Password fortfarande. Har inte hittat någon som fungerar bättre.

1 gillning

1password här också. Det är dessutom gratis för journalister.

8 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Flams och trams

Är också gratis om ens jobb har 1Password.

Bitwarden sen 3 år tillbaka. Innan dess lastpass.

Det vore på tiden…

Nej på frågan om lösenordshanterare…

Använder Apples egna nyckelring

2 gillningar

Kör Bitwarden sedan två år. Innan dess mitt minne.

1Password sedan länge.

Biwarden self-hosted I cirka 2 år. Provat 1password också innan.

Bitwarden numera sedan Lastpass ändrade sin prismodell.
Väldigt nöjd.

Körde länge 1Password men när dom gick över till prenumeration började jag använda Last Pass ett tag men kör sedan några år Apples inbyggda och den funkar för mig. Kör aldrig något annat än Apple enheter så behöver ingen som är utanför det ekosystemet.

Self-hosted Bitwarden sedan Lastpass ändrade prismodell.

1password sedan 2015 men funderar mer och mer på att gå helt över till apples nyckelring

1Password. Har kört det sedan minst 2010. Lär inte byta i första taget. En ryggrad i mitt digitala liv de jag har allt möjligt sparat utöver lösenord.

Om lösenord blir irrelevanta ser jag ingen användning för 1Password. Men det dröjer nog några år till.

Den dagen kommer jag nog också se över mitt behov. Men jag tror som du. Det kommer att ta tid innan vi är där :pensive:

In time, you’ll be able to use your 1Password desktop application as a WebAuthn device. WebAuthn is a secure protocol jointly developed by the FIDO Alliance and World Wide Web Consortium. It uses strong public-key cryptography to make passwordless logins easy and universal.

The typical downside of WebAuthn is that it requires dedicated hardware, which can be lost, stolen, or just not at hand when you need it. We’ve addressed this shortcoming by integrating your private keys directly into 1Password.

Jag tycker lösenord är bra. Lätt att byta om något händer. Sedan tycker jag det är upp till var och en att att hålla dom säkra. Man kanske ska ta sig en funderare på sitt liv om man har 50 konton på nätet att hålla koll på.

Jag gillar dock YubiKey eller liknande saker till det också. Jag vill inte bli tvingad att ha en mobil + massa appar för mina lösenord iallafall. Men det är jag det!