Snart slipper vi använda lösenord på internet

Lösenord är inte säkra. Det är därför som vi fått andra sätt att autentisera oss med.

Sant! Tyvärr är inget helt säkert. Kommer alltid att finnas hackare och sårbarheter i allt.

1 gillning

30 konton kvar när man betat av lösenorden till alla streamingtjänster.

1 gillning

Hehe, jag räknade genom mina konton på nätet.

  1. Bank
  2. Bahnhof
  3. Dustinhome + några få ställen till som man köper via.
  4. Proton (mail, kalender + Drive)
  5. Tutanota (mail).
  6. Domänhost + mail och hemsida)
  7. Teknikveckan
  8. Bandcamp

Jag vet dock att vissa lägger upp konton på en som elbolag, Klarna m.m. om du använder dom. Inget jag loggar in på iallafall.

Jag har inga tjänster eller liknande saker. Jag kan dock missat något, men på det hela är det bara dom.

EDIT:

Jag la till Bandcamp till konton.

367 inloggningar med användarnamn och lösenord har jag i 1Password. Utöver det har jag portkoder, SSH-nycklar, WiFi-lösenord och en del annat.

1 gillning

Jag skulle nog bli galen på så många. Jag har dock haft mera inlogg och grejer också. Jag tog itur med det för några år sedan och rensade det mesta. Jag har varit på internet över 20 år så fanns en hel del.

Jag har dock haft lite tur att jag alltid tänkt på säkerhet och konton redan för 20 år sedan. Aldrig använt mitt riktiga namn eller tele nr m.m. på ställen som inte behövs. Sedan finns det ingen mening för mig att logga in på T.ex Google, MS, Apple och så vidare när jag inte använder några tjänster från dom.

För mig är det skönt att slippa tänka på allt, och bara glida runt på nätet utan att någon vet vem jag är. Jag gör ingen illa, och vill bara bli lämnad ifred från big tech m.m.

EDIT:

SSH-nycklar, Wifi och inlogg till servrar/routrar m.m. har jag ju förstås också. Jag räknande inte med dom då jag inte såg dom som konton på samma sätt!