Snart kan du se laddningsstationer till din elbil direkt i Waze

Från sajten:
image

Waze är en fantastisk navigator som snart blir ännu bättre för alla som har en elbil då de inom kort kommer visa vart laddplatser finns på kartan.

I uppdateringen som rullas ut under de kommande veckorna så kommer användaren att kunna skriva in i appen vilken elbil man kör samt vilken laddkontakt den använder sig och baserat på den informationen kommer Waze visa laddstationer på kartan som är bäst lämpade för just ens egna bil. Ett problem med laddstationer är att de inte alltid fungerar och tack vare att Waze är användarbaserat så kommer dagsfärsk information om laddarnas skick finnas i appen så vi slipper åka till en laddare som visar sig vara trasig.

Uppdateringen rullas ut med start idag och kommer att ha nått alla användare inom ett par veckor. Har du ännu inte testat Waze så kan vi verkligen rekommendera att testa den då det är få andra navigatorer som har så uppdaterad info om olyckor, poliskontroller, köer, tillfälliga vägarbeten och mycket mer.

Källa: Waze

5 gillningar

Hmm fungerar inte för mig. Eller ser man laddarna bara när man kör och inte i planeringsstadiet?

Har du enablat EV features och vilka uttag du vill använda? Det finns under ”vehicle details” i inställningar
När jag söker så får jag nu välja att söka efter laddststioner istället för bensinmackar


Ja jag har aktiverat det.

Så man ser inte laddplatser i planeringsstadiet eller när man kör?
För att söka efter en laddplats är ju inget speciellt.

Jag trodde att man skulle se laddstationer i denna vy.

Står ju inte att dom kommer rutt planera.

Men man kan ju tycka att dom borde lägga till de för att bara visa laddststioner är ju långt ifrån speciellt… så ingen super feature

Hade jag inte väntat heller men Waze för mig visar inga laddare alls :man_shrugging::grin:

Okej :confused: jag får upp det här när jag söker på laddstationer

Ja men det är inte det jag tolkar hur funktion ska fungera. Vilken karta som helst kan visa laddstationer när du söker efter dom.
Jag trodde att laddstationerna skulle synas när man planerar rutten och när man kör.

1 gillning

Det där klarar ju t.o.m Apple Maps av :grin:

Ja , så som dom själva skriver så tror man ju de men det verkar ju inte som att den faktiskt lägger till ladd stopp à’la ABRP utan bara ”hitta ladd stationer nära mig”

Minns inte exakt om man kunde söka på laddstationer innan den här uppdateringen , jag har kört ChargeFinder och manuellt knappat in adressen i Waze/Google maps när jag varit ute och åkt

Något knas är det.

Samma ställe och bara AM som visar laddaren.


Det är därför man använder ChargeFinder :slight_smile: