Snart är det slut på att dela konton om du har Disney+

Från sajten:
image

Disney+ kommer i sommar och under hösten göra samma sak som många andra streamingtjänster redan gör och det är att förhindra att deras kunder delar konton med varandra.

För ett par år sedan sköt Netflix ut en tweet där de skrev “sharing is caring” och det har inte åldrats speciellt bra med tanke på att ingen streamingtjänst tycker det är en bra idé längre. Nu har Disney meddelat att kontodelning är ett minne blott inom kort och med start i sommar så kommer vissa testmarknader att få upp ett meddelande i appen om att de får ta och skaffa ett eget konto. Om detta är ett meddelande som bara dyker upp en gång när man startar en film eller serie eller om det kommer dyka upp flera gånger återstår att se.

De som delar konton kommer att kunna, för en extra kostnad köpa till en användare så de kan fortsätta titta ostört men vad det kommer kosta vet vi inte ännu. Planen från Disney’s sida är att testa detta på vissa marknader redan i juni för att sedan rullas ut globalt i september.

Via The Verge

De här åtgärderna är ju verkningslösa. Delar fortfarande Netflix med min familj, dyker ju bara upp en fråga ibland om att tvn inte ingår i hushållet. Verifiera klart...

Moralisk fråga, är man en pirat om man använder en delad streamingtjänst?

Ja tycker jag .:face_with_diagonal_mouth:

Tjae, NETFLIX uppmanade ju oss till att dela våra konton, jag har varit betalade kund hos NETFLIX oavbrutet sen de lanserade sin tjänst i Sverige. Likaså Prime video, HBO, Disney, SkyShowtime & Cmore (numera TV4Play). Att de ändrar dessa premisser tror jag främst beror på att det är så många kunder som tecknar upp sig på en månad och svullar i sig allt de vill se som de följer när det kommit ny säsong, och sen avslutar sitt medlemskap för att sen ta upp det ett år senare när nästa säsong kommit.

Så jag som varit året runt kund år efter år efter år tycker jag borde bli undantagen från denna häxjakt.

Är jag en pirat om jag använder Netflix även på lantstället? Netflix har börjat gnälla när jag tittar där och jag antar att det blir samma sak med Disney.

Svårt att svara på, du får nog tugga igenom avtalet för respektive tjänst att få svar på frågan.

Jag har inget emot piratkopiering så länge det inte finns vettigt alternativ. Även om Spotify höjer priset så är det ett billigt sätt att få tillgång till all musik och så var ju även film/tv streaming tills nyligen.
Nu börjar de fula sig och då hittar man alternativa tjänster.

4.2. Netflix-tjänsten och allt innehåll som tillhandahålls genom tjänsten är endast för din personliga och icke-kommersiella användning och får inte delas med personer utanför ditt hushåll, såvida ditt abonnemang inte tillåter detta.

Hittar inget i deras villkor om att man inte får spela upp innehållet på andra platser än i hushållet men ändå bråkar de när man gör det. Står något om att det kommer fungera i två veckor och sedan måste jag använda Netflix i hemmet igen. Min semester brukar vara längre än två veckor.

En vettigare lösning vore att meddela något sådant om man spelar upp Netflix på två olika platser samtidigt.

Det är ju sjukt.

(Inget problem för mig. Kopplar bara upp VPN så är jag hemma igen.)

Jag har aldrig fått gnäll från Netflix när jag tittar från "lantstället"

Fick det nu under påsk för första gången.

Ok, då kanske jag får det nästa gång jag är där.

1 gillning