Smartklockor får privatkopieringsavgift från september

Från sajten:
image

Från den 1 september ändras reglerna för privatkopieringsersättning i Sverige. Systemet ändras och gör att fler prylar med lagring kan omfattas, däribland smartklockor.

Privatkopieringsersättning är egentligen ingen skatt, även om den ofta kallas ”kassettskatt”. Det är en avgift som tillverkare och importörer betalar för elektronik som kan användas för laglig privatkopiering. Kostnaden kan i slutänden hamna på prislappen för oss konsumenter.

Att smartklockan nu kommer in i bilden känns ändå lite märkligt. Visst går det att lagra musik direkt på handleden, men för de flesta av oss har streaming sedan länge tagit över spelningarna.

Mobil

När ska denna efterblivna lagstiftning skrotas?

Hål i huvudet.

6 gillningar

Är det ens någon som piratkopierar längre?

Provocerande och tramsig avgift! Om något bör den ju snarare läggas på tv-apparater istället med anledning av alla som kör IP-tv numera.

4 gillningar

Det är väl nån gammal knastrig Miljöpartist som tror att detta fortfarande är ett problem.

2 gillningar

Hur mycket piratkopierade saker får man in i en klocka? Och vad skulle det vara för något man laddade in?

1 gillning

Privatkopiering måste vara ett riktigt udda särintresse i dessa dagar när allt bygger på streaming eller är kopieringsskyddat.

Exakt jag kan med gott samvete säga att jag har idag inget pirat program eller liknade installerat. Har abonnemang på alla streaming tjänster och prenumerationer på alla program eller äger de. Det var annat för typ 20 år sedan, då var det mesta piratkopierat.:joy:

(inlägg raderat av författaren)

Varför skyller du på MP? Det är väl tidö som styr än så länge.

1 gillning

Det är väl riksdagen som röstar igenom det? Förslaget kommer inte nödvändigtvis från regeringen heller.

Vid omröstningen i juni röstade alla partier från höger till vänster för dessa förändringar i privatkopieringsavgiften. Utom Centerpartiet. :slightly_smiling_face: :shamrock:

3 gillningar

Det var en proposition – regeringens proposition 2025/26:184 om privatkopieringsersättning , som lades fram i mars 2026.

Källa: claude

Allt dåligt är MP:s fel. Det är sen gammalt. :wink:

Aha, samma sak som med Biden och Obama

3 gillningar

Det har pratats så mycket om "kassettskatten" att det är förvånande att missuppfattningen om att avgiften täcker piratkopiering kvarstår. Piratkopiering är olagligt! Däremot är privatkopiering (att du kopierar lagligt införskaffat material till flera enheter) tillåtet, och det är det som avgiften täcker.

Inte för att jag stödjer avgiften dock. Jag tycker att den är förlegad nu när strömningstjänster tagit över. Det är bara girighet från rättighetshavarna (som redan får betalt för strömmande media) som gör att avgiften finns kvar. Finns det något parti som lovar att ta bort den? Jag röstar på det i höst!

Exakt.

Jag tänker fråga i valstugorna om vem som kommer ta bort denna avgift, likaså vem som kommer se till att våra trafikljus uppdateras med intelligens modernare än från 50-talet.

1 gillning