Smart hem med Zigbee på Lidl Home

Från sajten:
image

För ett par veckor sedan skrev vi om att Lidl lanserar ett sortiment för det smarta hemmet i Danmark. Nu har turen kommit till officiell lansering av Lidl Home i Sverige och med både Zigbee 3.0 och låga priser blir detta säkert populärt bland våra hemautomationsanvändare här i landet.

I sortimentet finner vi basprodukter för det smarta hemmet i form av smarta pluggar, ljuskällor, led-strips, grenuttag samt en keramisk värmefläkt och givetvis en gateway. Varumärket är Silvercrest för gatewayen och tillbehören samt Livorno för ljuskällorna. Som med många andra system för det smarta hemmet pushar de att det är smart för plånboken och för miljön, enkelt att installera och det ökar komforten i ditt hem.

Lidl Silvercrest Gateway

Lidh Home använder Zigbee 3.0

Protokollet som används för produkterna är primärt Zigbee 3.0 vilket öppnar upp för kompatibilitet med andra produkter som stöds av detta protokoll. I vissa fall kan dessa produkter även kontrolleras via andra gateways eller hubbar som kan plocka upp enheterna i sitt gränssnitt, Conbee är en av dessa som har bred kompatibilitet men kanske också SmartThings och Homey.

Stöd för Google Assistent

En fördel med lösningen från Lidl är att den också har stöd för din Google Home via Google Assistent. Detta möjliggör röststyrning vilket är ett bekvämt sätt (ofta) att kontrollera din belysning eller andra produkter i hemmet. I appen Lidl Home kan du skapa olika scener som passar dig och ditt hem, skapa rumsindelningar, schemalägga vad som ska hända samt ändra färger på belysningen. Appen som finns för både iOS och Android ger en bra översikt och ett stilrent intryck. Just scener och produkter kan också styras med hjälp av en fysisk fjärrkontroll.

Lidl Home app Lidl Home RoomsLidl Home Colors Lidl Home Scenes

Produkter och priser på Lidl Home:

  • Silvercrest Gateway 299 kr
  • Silvercrest USB-grenuttag 249 kr
  • Silvercrest Trådlös adapter 99.90 kr
  • Livarno Lux LED-lampor 99.90 kr
  • Livarno Lux LED-slinga 249 kr
  • Silvercrest Keramisk värmefläkt 499 kr (använder wifi, ej Zigbee)

Produkterna ska finnas att köpa på Lidl från och med den 3 december 2020 och initialt finns produkterna endast i begränsad upplaga.

Någon här som lagt beslag på produkterna och testat vad de kan leverera? Diskutera gärna vidare i Bubblan.

Källa: Lidl

Inget stöd för HomeKit vad jag kan se. Synd för dem.

Lika bra, Lidl och Apple klingar inte bra tillsammans :grimacing::stuck_out_tongue:

Har svårt att se mig köpa smarta produkter där, ja…köper jag inte Ikeas så lär jag inte köpa Lidls :slight_smile:

1 gillning

Ni som har koll… Kan man få in detta i mi home, då båda stödjer zigbee 3.0… Eller faller det på någon annat?

Har ju en del kvar att lära inom det smarta hemmet… :thinking::laughing:

Titta efter någon annan produkt. Problemet med Zigbee är att det finns ingen garanti att en Zigbee-produkt fungerar med en annan Zigbee-produkt, det är upp till tillverkaren.

Till skillnad mot Z-wave-protokollet där det finns krav att alla tillverkare är kompatibla, oavsett vem som tillverkat produkten.

Du borde kanske specificera att du talar om hubbar.

Dock kommer Thread.

Yep, i sinom tid!

Köpte grenuttaget från Lidl idag. Lyckades inte få in den i Hue-Bridge, men väl i Home Assistant via zigbeemqtt (cc2531). Dock endast de tre 230v-uttagen.

Såg att det var med lampor, hubben och grenuttaget i nästa veckas reklamblad, så då borde det gå att köpa igen.

1 gillning

Synd att de inte ökar sortimentet med armaturer etc som de gjort söderut.

Finns på min lokala Lidl.
bild

En polare har skaffat smarta lampor från Lidl och kopplat till amazon men när han ska sätta färgen då säger den “device unresponsive”, tips? :thinking:

Kör kvalité istället, detät mitt tips. Tråkigt men sant. Man sparar in många gråa hår.

2 gillningar

Inte mycket till tips men jag har några lampor och en slinga kopplade mot Hue och det funkar bra.

1 gillning

Jag har tre Lidl lampor.
Kvalitet är det inte. Men de fungerar, kopplade direkt mot Hue bryggan.
När jag har lekt med Amazons system så tycker jag ofta lampor gör annat än vad jag ber dem om.

3 gillningar

Funkar med Homekit hur bra som helst. GU10 spottarna kostar 59 kr denna veckan, lite svagare ljus en Philips Hue men de kostar runt 500 kr nu. Så valet är riktigt enkelt. 3 års garanti. Grenuttaget är toppen, 3 uttag individuellt styrda

1 gillning