Slipp leta efter plånboken och betala med ringen istället

Från sajten:
image

Vår vardag blir mer beroende av teknik och blir därför också ibland mer komplicerad. Även betalningar är ju inte riktigt som de var förr men det finns undantag.

Kontanternas vara eller icke vara diskuteras ständigt och även de fysiska plastkorten som idag kan ersättas av virtuella sådana i mobiltelefonen. Eller i den smarta klockan för den delen. Det blir dock alltid lite extra trixande med att få bort jackan från klockan, hala fram mobilen från innerfickan men det finns ett lysande alternativ faktiskt.

Wearables är ett begrepp som börjar synas mer och mer och här omfattas bland annat smarta klockor, aktivitetsband, smarta ringar och även betalningsringar. I en undersökning som gjorts av Mastercard där 3 000 användare av betalningsringar, svarade 90 procent att de använder sina ringar för att betala minst en gång i veckan. Nu kan många tycka att det bara handlar om yngre användare men 41 procent av de tillfrågade var faktiskt över 55 år.

Detta fick oss att fundera över hur det fungerar i praktiken och från svenska bolaget Tapster fick vi möjlighet att testa deras betalningsring vilken visade sig vara en fullträff!

Det här är Tapster Ring

Innan en beställning görs av en betalningsring är det vettigt att veta vilken storlek på ringen man ska ha. Den ska ju ogärna trilla av fingret så är man osäker på detta så har Tapster en smart lösning på detta. Det går, att i samband med en beställning få hemskickat en liten mätinstruktion vilken egentligen bara är ett tunnare buntband med siffror på.

Mätinstruktionen damp ner i brevlådan dagen efter lagd beställning hos Tapster så det var snabba ryck. Vet du redan vilken storlek på ring du har så är det bara att hoppa över detta steg och gå direkt på beställning.

Det hela är smart och smidigt, bara att välja ut vilket finger ringen ska sitta på, sätt på buntbandet och dra åt så det sitter skönt men inte så att fingret blir blått. Läs av vilken siffra och därefter vet du vilket ringmått som ska användas vid beställningen.

Nu beställdes ringen med rätt storlek och då används en kod som fås i samband med att mätinstruktionen beställs. Denna fylldes i och dagen efter skickades ringen iväg till undertecknad. Väldigt snabbt jobbat och ringen levereras tillsammans med en QR-kod för att komma igång.

Den ring som beställdes var en keramisk variant i färgen Onyx vilket är en blank svart ring. I en perfekt värld hade en silverfärgad varit snyggare utifrån personligt tycke men som tur är så är svart en färg som passar med det mesta.

Tapster Ring finns i två olika material, keramisk och trä där den förstnämnda är reptålig så det fick bli en sådan. Ringen väger inte speciellt mycket och märks inte av när den sitter på plats. Den ger ett kvalitativt intryck så det är ingen plastig sak man kommer att gå runt med i vardagen. Faktum är att den faktiskt inte bara är en betalningsring utan även en accessoar!

Färgen Onyx är en svart högblank sådan som gärna reflekterar allt möjligt varför det är lite svårt att få till en riktigt rättvis bild av ringen utan att ha en fotostudio med rätt utrustning. Det ska också tilläggas att Tapster Ring inte använder något batteri varför det inte krävs någon form av laddning av ringen. Det är det inbyggda NFC-chippet som tar hand om betalningen.

Tack vare den briljanta idén med buntbandet så sitter betalningsringen från Tapster perfekt på mitt högra ringfinger (det vänstra fingret är upptaget redan…).

Till en början känns det lite ovant eftersom undertecknad inte burit någon ring på denna hands ringfinger i modern tid. I ungdomens år satt det ringar överallt på fingrarna som den hårdrockare man är men det var ju ett tag sedan om man säger så…

Aktivering av Tapster Ring

Innan man kan använda sin Tapster Ring så behöver denna aktiveras. Detta görs via deras app som kan laddas ner kostnadsfritt varpå man skapar ett konto och loggar in. Instruktionerna på engelska är lätta att följa så tröskeln för att komma igång är hyfsat låg.

Välj att aktivera din ring och följ instruktionerna i appen. Det är ju en betalningsring så det finns en del säkerhetsåtgärder vilket känns bra och tryggt. Bekräfta aktiveringen och fyll i din e-postadress.

I samband med beställningen så görs också en ansökan om att knyta ditt kort till ringen. Detta görs via Fidesmo så ytterligare ett lager av säkerhet och auktorisering. Efter att ringen aktiverats ska även betalkortet aktiveras vilket kan göras antingen genom att ringa ett telefonnummer eller att få ett SMS till din mobiltelefon där en kod ska skrivas in i appen.

När allt är på plats och aktiverat så syns lite grundläggande information i appen. Appen i sig är ju inget som aktivt behöver användas i vardagen vid betalningar utan tanken är att det bara ska fungera.

Användning av Tapster Ring i vardagen

Upp till bevis nu och hur fungerar det att betala med en ring egentligen? Bra och sjukt bra ska tilläggas. Undertecknad använder oftast ett Mastercard för de vardagliga utgifterna och även om detta finns i både iPhone och Apple Watch så är det ändå alltid ett par moment som ska utföras vid en betalning. Mobiltelefonen ska plockas fram, låsas upp och rätt kort ska väljas. Auktoriseringen ska genomföras så i ärlighetens namn är det ibland skönare att bara blippa kortet. Men då ska ju detta plockas fram också från en plånbok som man egentligen inte vill bära runt på (fixa in körkortet i mobilen nu också för bövelen!).

Det finns lite videoklipp på YouTube som visar hur man använder betalningsringen vid inköp. Kortfattat så gäller det att ta det lugnt vid betalningen – håll fram handen med ringen riktad mot betalterminalen och sen ska det vara klart. Första försöket att betala med ring var så enkelt att denne var tvungen att dubbelkolla att allt var klart. Jodå, kvitto på mejl och transaktionen godkänd och genomförd. Så enkelt.

Sedan undertecknad började använda Tapster Ring har det genomförts ett större antal köp (nyhetens behag givetvis) och det bara fungerar. Så skönt att bara hålla fram handen och sedan är det klart. Detta är så smart att man stillsamt undrar varför man inte hoppade på detta tidigare!

Vid ett par tillfälle har även kassörskorna frågat hur betalningen gick till så det finns ett nyfiket intresse. När man förklarar att man betalar med ringen så är det typ “lägg av, på riktigt?” och sedan ler de nöjd och utbrister att det var något nytt.

En viktig sak att inte glömma bort är att betalningsringen räknas som ett nytt betalsätt så har du kortet kopplat till en bonusklubb hos de större livsmedelsbutikerna så måste ringen registreras på ditt konto så att du inte missar dina bonuspoäng.

För dig som undrar vad som händer om man får kortet utbytt så följer det nya kortet helt enkelt med automatiskt till ringen. Detta innebär att ringen inte blir en slit och släng produkt vilket är bra på många sätt. Det finns förresten också möjlighet att öppna din Tesla med hjälp av Tapster Ring vilket kan addera ytterligare bekvämlighet i vardagen.

Recension: Tapster Ring

Fördelar

  • Den bara finns där...
  • Superduperenkelt
  • Snygg & stilren
  • Kontaktlös & snabb betalning
  • Kräver ingen mobil uppkoppling
  • Kan användas med nytt kort
  • Smidig beställningsprocess

Nackdelar

  • Kunde kanske varit lite smalare
  • Fler kort kräver fler ringar
  • Lite fler färger är inte fel

Detaljer

Specifikationer Tapster Ring:

  • Material: Keramisk & Trä
  • Färger: Graphite, Onyx, Ivory, Ocean (Keramisk) & Redwood, Teak (Trä)
  • Storlekar: 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 (ø 50-70 millimeter)
  • Bredd: 7 millimeter
  • NFC: Ja
  • Vattentålig: Ja
  • Reptålig: Ja (Ceramic), Nej (Wood)
  • Certifieringar: Mastercard & Visa
  • Stöd för Tesla: Ja, Model S/X/3/Y

Rekommenderat pris för Tapster Ring är 995 kronor och mer information finns att läsa på hemsidan.

Sammanfattning

Tapster Ring är en klockren och ytterst smidigt produkt som gör din vardag lite enklare. Att snabbt och enkelt betala genom att bara hålla fram handen mot betalterminalen är smidigt och gör att köpet genomförs snabbt. Denna ring är inte att betrakta som en smart ring utan enbart en betalningsring ...och en accessoar. Den har inget batteri, är vattentät och reptålig (den keramiska varianten) vilket innebär att ringen kan sitta på hela tiden - glömt betalkort hemma är nu ett minne blott. Tapster har tänkt till och gjort det enkelt att komma igång och även beställningsprocessen är smidig, speciellt om man inte känner till vilken ringstorlek man ska ha. Faktiskt skönt med företag som tänker på detaljerna och jobbar snabbt och fullt förståeligt att fler och fler börjar uppskatta betalningsringar!

Betyg: 4.5 / 5

Teknikveckan rekommenderar starkt!
4 gillningar

Riktigt nice. Är det något utgångsdatum på ringen?

1 gillning

Nej, inget som jag sett till :slight_smile:

1 gillning

Trevligt. Har läst om andra ringar som gör det, men denna har ju ingen wallet så det finns ingen anledning till att det skulle finnas.

Är svenskt bolag också och såna ska man ge stöd till, får kanske bli en beställning. :slight_smile:

Hmm, fast verkar inte ha stöd för alla banker, borde ju kvitta tycker man bara det är ett Visa/Mastercard.

Måste man ha en telefon eller klocka i närheten när man betalar? Tänker typ om man tappar ringen är det fritt fram för den som har den att handla? Eller krävs något mer än ringen?

Nej, det behöver du inte. Du kan blocka ringen om du skulle tappa den.
Nog lugnt för mig, inte tappat vigselringen än på 21 år iaf.

edit: Du blockar ditt kort såklart som är kopplat till ringen, inte ringen i sig. Tänkte på en annan ring som har wallet som jag satt och läste om.

1 gillning

Jag tappade min första året under morsans altan, slutade med att jag fick slita upp halva innan jag ringen :joy:

Bör funka som vigselring, gift dig med mig och få tillgång till mitt kreditkort.

Visste du förresten att du kan beställa ett löst chip från Norwegian och ha på klockarmbandet/armbandet dom skickar med? :slight_smile:
Funkar på samma sätt.

Finns även klockarmband att köpa som har en liten plats för chippet.

1 gillning

Det är ju inte den typen av klockarmband som jag gillar. :joy::joy:

App-fritt dessutom. :joy:

1 gillning

Jag nöjer mig med att vara sambo. :joy::joy:

Lite fattigt utbud, men kul ändå.

Apple Pay var ett stort steg för mig så jag måste smälta det innan jag går vidare. :joy::joy:

1 gillning

Kör de bara med lax i Norge? :joy::joy:

1 gillning

Verkar så, har väl god tillgång. :smiley:

1 gillning

Kan den här fungera med ett ungdomskort från Swedbank?

Letar efter alternativ till Apple pay då det inte går att skaffa det till barn under 13 av någon märklig anledning.

Har använt ringen ett par månader nu och visst är den smidig som attan. Men ett litet irritationsmoment är att man då och då måste knappa in kortets PIN kod för att autentisera en betalning. Händer aldrig när jag använder min klocka (Apple Watch).