Skrattretande ljud i MacMini. Vad göra?

Jag har kört iMac hemma sedan den första genomskinliga G3an och haft ett antal modeller. Men nu byttes iMac precis ut mot en Mac mini M2 samt en Samsung Ultrawide skärm.

Nog för att jag inte hade väntat mig bra ljud från MacMini men jag skrattade högt när jag testade högtalaren första gången. Både gamla iMac låter ju skapligt och min jobbdator, MacBook Pro M1, låter ju helt otroligt bra för så små högtalare.

Så vad ska man koppla in och hur?
Det första jag gjorde var att slå över till skärmens högtalare. Den låter lite bättre men galet irriterande att volymkontrollen inte kan användas, jag måste ta upp menyn på skärmen för att ändra volym.
Antar att det blir så med både Thunderbolt och HDMI. Så ska man satsa på något anslutet till hörlursuttaget eller en AirPlay-högtalare? En HomePod Mini skulle nog bli bra, men är det smidigt att ha en konstant ansluten högtalare via AirPlay? Eller kommer man behöva välja den som ljudenhet så fort man väcker datorn ur vila t.ex?

Jag har nu två HomePod mini anslutna till min Mac Mini och det fungerar utmärkt. En HomePod mini låter bra, två låter mycket bättre. Annars kan man ansluta valfri stereo eller aktiva högtalare till hörlursuttaget.

Så datorn håller kvar kopplingen till HomePoden även efter vila/omstart?
Känns inte som man vill tillbaka till Hem-PC-tiden med sladdar och burkar över hela skrivbordet. Tror en HomePod Mini räcker gott och väl ljudmässigt.