Skaftdammsugare, vilken gäller nu?

För flera år sedan så gjorde vi det bästa köpet vi har gjort, köpte en robotdammsugare, en Roborock S5. I samma veva kompletterade vi med en Dreame skaftdammsugare, modell minns jag inte nu, men denna skaftdammsugare och börjat strula. Dammet täpper igen titt som tätt och man lyckas sällan rensa ordentligt.

Jag ska nu försöka plocka isär den för att rensa ordentligt, med risken att jag inte får ihop den igen :wink:

Om man nu ska ersätta denna med en ny skaftdammsugare, vilken rekommenderas då?

Jag är fortfarande helt sanslöst nöjd med denna:

https://teknikveckan.se/dreame-z30-ultra-suger-rent-bland-konkurrenterna

Oj, det där verkar ju vara skaftdammsugarnas Rolls Royce. På tok för mycket pengar att lägga för oss, vi gav runt 2-2,5k för denna och tänker något liknande för en ersättare :blush:

Den V9 ser nästan identisk ut med den vi har, inte heller den har fått några fantastiska recensioner. En del med överhettning etc :face_with_diagonal_mouth:

Undvik Electrolux. Haft flera stycken och alla ger upp efter 2-3 år vilken är alldeles för kort tid.

1 gillning

Vi har en Dyson som vi är nöjda med men de har nog inga för 2-2500:- tyvärr.

Ja den blev rätt varm.

Vi har en Dyson V8 Absolute. Köptes 2023 för 4290kr. Funkar superbra. Gissar att den kan hittas billigare nuförtiden ibland.

Fortfarande nöjd med Z30? :slight_smile:

Galet nöjd faktiskt! Ingen försämring alls på den sedan testet och jag kör den typ varje dag!

1 gillning

Har haft både Electrolux och Bosch mfl men denna är helt galet prisvärd och vi är mycket nöjda. Finns även en modell större G20 EU

Xiaomi Vacuum Cleaner G20 Lite White EU BHR8195EU https://amzn.eu/d/03OtVufk

2 gillningar

Jag har storebror och den är grymt bra.

1 gillning

Viktigt att det är Z30 Ultra. Den har jag också och är supernöjd. Har för mig @MrMustang har vanliga Z30 och han var inte nöjd alls om jag minns rätt.

3 gillningar

Hur stor är basstationen?

Ca 30 cm bred

1 gillning

Går den inte att vägghänga. Vår Dyson ser ju rätt så likadan ut och den vägg hänger man i laddaren. Tycker det är rätt smidigt även om det känns som att den ska gå sönder varje gång man hänger upp den i laddaren.

1 gillning

Betydligt trevligare när man kan hänga upp den, lika med Xiaomis.

2 gillningar

Nej. Basstationen är själva laddstationen. Vår står inklämd i ett hörn så golv eller vägghängd spelar ingen roll här iaf.

1 gillning

Säg det till min fru, har testat så många så ser ut som en ost med hål i på väggen där vi har hängt dem!

2 gillningar