Sjusitsiga Maxus Mifa 9 lanseras i Sverige

Från sajten:
image

Familjebussen Mifa 9 är Maxus senaste toppmodell som nu får premiär i Sverige med ett pris från 949 900 kronor.

Mifa 9 har ett batteri på 90 kWh och det lovas en WLTP-räckvidd på upp till 430 km vid blandad körning och upp till 565 km i stadstrafik. Plattformen är helt ny för Mifa 9 och kommer att användas i andra modeller av större fordon framöver. Mifa 9 är 5,27 meter lång, 2 meter bred, har en höjd på 1,84 meter och en släpvagnsvikt på upp till 1 000 kg.

Maxus Mifa 9 som en högteknologisk familjebil med ett skarpt och futuristiskt utseende. Interiören ska bjuda på exklusiva detaljer, teknik och underhållsningsutrustning som integrerade skärmar i armstöden. Stolar är elektriskt justerbara, erbjuder massagefunktion med ventilation samt värme. Stolar på andra och tredje raden kan skjutas fram för att frigöra ännu mer bagageutrymme.

Utrustningslistan erbjuder bland annat Apple CarPlay, trådlös mobilladdning, panoramatak, 360 graders kamera, eluppvärmd ratt, omgivande belysning i olika färger, förarassistans- och säkerhetspaket. De första bilarna finns redan i Sverige och priserna startar från 949 900 kronor.

Via: Allt om elbil

Galleri

Från sajten:
image

Marknaden för eldrivna minibussar är förhållandevis skral – i alla fall när det kommer till antal modeller. Volkswagen har förhållandevis lilla ID.Buzz medan Mercedes har sin EQV. Nu är det dags för Maxus att lansera Mifa 9 – en smått gigantisk svart tingest där du som åker i andra stolsraden, eller skall vi kalla det fåtöljer, sitter bäst.

Priset för Mifa 9 är 949 900 kronor och då ingår allt som kan ingå. Dessvärre saknas navigator och filhållarassistans. Den enligt lag obligatoriska filavkärningsassistansen (Lane assist) är emellertid där och den är så enerverende att vi måste stänga av den. Teknikens värld rapporterar dock om att de kommer kalibreras om på de bilar som når den svenska marknaden. Inte heller finns det någon Android Auto men väl Apple CarPlay – dock endast USB-A.

Mifa 9

Skärmen för föraren saknar både navigation och stöd för Android Auto – men vi kan ställa in ledbelysningen i alla fall!

Däremot är Mifa 9 mycket gemytlig att köra, både i stad och på motorväg. Komforten är närmare 100 både för förare och passagerare. Mifa 9 känns piggare än vad den rimligen borde vara med endast 180 kW motoreffekt. Däremot väger den inte så mycket som man kan tro med sina 2 310 kg.

Hög och trubbig nos ger dock en förbrukning på runt 2,6 kWh per mil. Går vi upp i 110 på motorväg så hamnar vi över 3 kWh per mil.

Mifa 9

Bakifrån, och i mörker, finns ändå lite karaktär att hitta.

Det gör att batteriet på 90 användbara kilowattimmar tar oss runt 30 mil i ok väder medan minusgrader på motorväg går ner till strax över 20 mil.

Huvudpersonerna i Mifa 9 är de två passagerna i rad två. Här är det fåtöljer som gäller och med en egen kontrollpanel per säte ställer du in det precis hur du vill ha det. Massage, ventilation och värme finns naturligtvis att tillgå.

Mifa 9

Andra stolsraden i Mifa 9 är den lyxigaste.

Dessvärre måste någon sitta i förarsätet för att bilen inte skall stänga av sig efter en stund. Det känns delvis som en fossilbilsmetafor där bilen måste vara i tomgång för att systemen skall fungera. Här hade vi förväntat oss att elektroniken var igång även om det bara sitter personer i baksätet. Dessutom hade vi gärna sett en andra skärm för passagerarna med bland annat Youtube och Netflix.

Även tredje sätesraden är helt ok och två stycken sitter mycket bra, lite trängre blir det med tre personer. Dock har alla bra med benutrymme. Med den tredje sätesraden uppe så är det dock rätt skralt med bagageutrymme – som minst 466 liter och som mest 2179 liter.

Mifa 9

I armstöden finns både en egen touchskärm för att ställa in stolarna och en bricka som lyfts fram som om den kom i från en flygstol.

Vi tror dock att Maxus kommer få stora utmaningar med att sälja denna bilen i Sverige. Dels har den egentligen ingen större karaktär, den ser mest ut som en stor svart flygplatstransfer-taxi. Det i kombination med prislappen på strax under en miljon gör att den nog helt går bort för privatpersoner eller tjänstebilsföraren. Dessutom är avsknaden av filhållarassistans och navigator naturligtvis också ett stort problem. Att stödja Appel CarPlay men inte Android Auto är också bara tokigt.

Se också en videogenomgång av Maxus Mifa 9

 

Hur mycket kan man väga? :thinking:

Så man måste alltid en person med sig?

1 gillning

Fixat, tack för korr :slight_smile:

1 gillning

Vilka är de tilltänkte kunderna för den här minvanen? Vem köper ett kinesiskt åk för nära 1 miljon kr?

MIFA står förövrigt för Maximum Intelligent Friendly Artistic. :man_shrugging:

Märkligt utrustad och prissatt bil. Men det kanske blir som med flera kinesiska konkurrenter, att billig leasing eller rejäl prissänkning krävs för att man ska kunna leverera några bilar till slutkund?