SJ vill inte fortsätta driva pendeltågen i Stockholm

Från sajten:
image

SJ tog över efter MTR:s haveri med pendeltågstrafiken i mars men har inga planer på att fortsätta driva pendeltågstrafiken i Stockholm framöver.

För regionen är det nu dags att upphandla en ny entreprenör som ska ta över driften mer långsiktigt och många hade hoppats på att SJ skulle lämna ett anbud men så blev det inte. SJ säger att det inte går att leverera en långsiktig, pålitlig och hållbar pendeltågstrafik utifrån de krav som regionen har. I underlaget framgår det att det är entreprenören som hanterar alla risker och kostnader som dessa kan medföra.

Om SJ nu anser att kalkylen inte går ihop så återstår det att se om någon annan kommer göra det och när MTR stod för driften så gick de med stora förluster under flera år. Personalen som har jobbat inom pendeltågstrafiken sedan SJ tagit över har varit nöjda med deras sätt att driva verksamheten och vem som kommer ta över i mars 2026 återstår att se.

Via Mitti

1 gillning

Hela den upphandlade tågtrafikmarknaden är sjuk. Marginalerna är mycket små samtidigt som riskfördelningen ofta är skev. Det blev extra tydligt under pandemin då tågtrafiken skulle bedrivas som vanligt, samtidigt som staten gick ut med att man skulle undvika att åka kollektivt, utan att man sköt till några pengar.

Mer än hälften av all upphandlad persontågtrafik i Sverige går på nödavtal. Det vill säga att den tidigare operatören har lämnat trafiken tidigare än avtalat och att beställaren fått tilldela trafiken till en annan operatör som kör på löpande räkning, vilket i regel är betydligt dyrare än det tidigare avtalet.

Det här är en varningssignal som borde ljuda över hela vårt land. Om en seriös aktör som nu dessutom har direkt erfarenhet av verksamheten säger att det är omöjligt visar det hur fel man ligger i sin upphandling.

Äldreomsorgen hade denna varningssignal i början på 2000-talet. Praktikertjänst som hade startat ett särskilt bolag för att driva äldreomsorg på entreprenad drog sig ur marknaden då de menade att det var omöjligt att driva äldreomsorg med kvalitet till de priser som krävdes. Inom äldreomsorgen låter man helt enkelt kvaliteten sjunka för att klara kostnaderna.

Detta har pågått länge i tågbranschen. För ca 15 år sedan klev dansk-skotska DSB First in i Sverige och vann flera stora kontrakt, som de sedan Inte kunde driva. Blev en stor skandal i Danmark när det kom fram att danska skattepengar subventionerade förluster i Sverige. De har nu lämnat Sverige.

Kinesiska MTR har gjort samma resa och finns snart inte på den svenska marknaden.

SJ har i närtid också dragit sig ut ett par stora kontrakt i Sverige och kör ett kontrakt i Norge med förlust.

Just nu är det finska VR som har vunnit flera stora upphandlingar till priser 10-20 % lägre än konkurrenterna. De kontrakt de kör har de stora problem med. Ska bli spännande att se hur det utvecklar sig nästa år då de kommer ta över ytterligare tre kontrakt.

Hur ser straff/vite ut för de som drar sig ur? Vet du det?

Det beror nog på hur avtalet är skrivet, men det är inte gratis. :sweat_smile:

Moderbolaget i Hongkong har för MTR Pendeltågen redovisat en avsättning på motsvarande 943 miljoner svenska kronor fördelat på ”exit fee”, avskrivning av tillgångar i form av reservdelar som enligt avtalet överlämnas till SL utan ersättning, samt kostnader kopplade till den förtida avvecklingen när SJ Stockholmståg tog över pendeltågstrafiken 3 mars i år. ”Exit fee” uppgår enligt MTR till 580 MKr.

Ska läsa den där sedan. Fastnade dock på detta:
"Om det var kärva tider för godstågsbolagen under förra året var det rena katastrofen för de bolag som bedriver upphandlad persontågstrafik på järnväg.

Av tolv godstågsbolag redovisade fyra förluster och de flesta andra små vinster. Sammantaget slutade 2023 med en omsättning på åtta och en halv miljard kronor och en förlust på 36 miljoner kronor trots den statliga miljökompensationen på 550 Mkr.

För de tre företagen som helt eller i huvudsak bedriver persontågstrafik på kommersiella villkor blev 2023 ett riktigt bra år."

Just det är också sjukt. SJ är en helt dominerande aktör på kommersiell tågtrafik i Sverige och deras försäljningskanaler via sj.se och SJ-appen står för typ 95-100 % av all biljettförsäljning. SJ stänger dock ute alla tåg som de anser vara konkurrerande, t ex MTR Snabbtåg, vilket gör det extremt svårt att ta sig in på den svenska kommersiella marknaden.

Om man från politiskt håll vill ha konkurrens på spåren borde man inte samtidigt låta det helägda statliga bolaget agera konkurrenshämmande.

1 gillning

Frågan är vad man ska göra åt det? Man kan ju förstå SJ att de inte väl sälja konkurrenters biljetter, de har ju ett krav på sig att gå med vinst.
Det är ju att tvinga Telia att sälja Telenor abonnemang.

Inte riktigt jämförbart tycker jag. Lite som om Telia inte skulle koppla samtal vidare om de går till Telenor-kunder.

Om staten vill ha en avreglerad och konkurrensutsatt marknad borde de inte samtidigt låta sitt eget bolag ha total kontroll över den extremt dominerande försäljningskanalen. Ska SJ ha ett existensberättigande bör de kunna gå med vinst utan att ta till konkurrenshämmande metoder som dessutom påverkar hela järnvägssystemet negativt.

Enda rimliga lösningen är att alla aktörer måste sälja varandras biljetter, en avreglerad järnvägsmarknad kan ju innebära att resan innehåller delsträckor från flera olika operatörer. Järnvägen hänger trots allt ihop oavsett om den är avreglerad eller inte. Att fragmentera och isolera gynnar varken järnvägen eller resenärerna.

Jag gillar att åka tåg men tyvärr går det inte att nyttja när man har tider att passa då ovissheten är stor att komma fram i tid. Annars är det underbart och riktigt smidigt att åka Norrköping-Arlanda men har jag flyg att passa så väljer jag en annan transport.

Japp, jag vill minnas att SJ "lämnade tillbaka" driften till Transdev när det gäller Öresundstågen här nere i södra Sverige. Tre år i förtid om jag inte minns fel.