Shutterstocks prissättning för AI

Jag är lite sugen på att prova Shutterstocks AI-bildgenerering, eftersom de är de enda jag hittat som verkar ha bildstilen minimalistisk (typ line art).

Har försökt hitta info om prissättning och allt jag hittar säger att det ska vara gratis att generera bilder men sedan kosta för att ladda ner de högupplösta bilderna. Detta verkar inte stämma längre, för så fort jag klickar på att generera får jag en prompt om att uppgradera mitt gratiskonto till ett för 75kr/månad plus moms.

Det nämns inte ifall det är det enda jag behöver eller om det fortfarande kostar mer för att ladda ner bilderna sedan, mer än att det "inkluderar en standardlicens". Någon som har provat och vet? Eller kan hjälpa mig förstå vad som ingår? Se bild:

Alternativt vill jag hitta nån annan AI-tjänst som gör bilder liknande dessa stilar (exempel på Shutterstock-genererade bilder):

I detta fallet handlar det nog inte om vad AI kan skapa för stilar utan mer hur du skriver prompter.
Om jag var du skulle jag testa Bing och även kolla upp hur du promptar för att få de bilderna du vill ha.
Med Bing kan du generera ett antal gratis bilder per dag, tänker att det är en bra start om inte annat. :blush:

Edit, även det verkar heta Copilot nu.


Denna är genererad med Copilot, bad den göra lineart av blommor.


Också genererad med Copilot

Hm, jag har verkligen försökt på andra ställen och har försökt skriva saker som "line art", "minimalistic", "hand drawn" osv men jag får ändå bara för realistiska bilder.

Jag har testat Gencraft lite grann, och de är rätt bra även på gratis. De har massa stilar att välja mellan men det är bara varianter på foton, serier eller realistiska målningar. Finns 'abstract' men det liknar mest picasso och inte line art.

Skulle önska något ännu mindre realistiskt än blomman i exemplet ovan.

Jag förstår, men detta precis som allt annat kräver att man testar sig fram.
Det kommer inte komma direkt utan du får försöka med prompter för att se vad du får för resultat och sedan reglera prompterna ytterligare för att nå det resultat du vill ha.
Googla på hur man skriver prompter och se om du hittar bra instruktioner.

Ai har ett eget språk, du får testa dig fram så får du säkert de resultaten du vill ha tillslut.

Förstår absolut att man måste testa sig fram. Vore mest bra att veta att det inte blir dolda avgifter om man skriver upp sig på en betaltjänst :wink:

Det vet jag tyvärr inte.
Det finns väl alltid en risk om man anger kontonummer och sånt.
Har själv enbart använt Copilot samt chatgpt+ för att testa genererade bilder så har inte någon koll på de andra tjänsterna.